Ari-Matti Hedman ja Kari Häkkinen: Avaimet taskussa : Sattumia sairaalassa

Avaimet taskussa

Koska olen viime vuosina kovasti kiinnostunut tietämään erilaisista ammateis­ta ja koska niistä on ilmestynyt runsaasti kirjoja, niin siksipä tartuin tähän kir­jaan, Avaimet taskussa. Se kertoo sairaanhoitajan työstä. Kaksi erilaista mies­tä, jotka ovat kouluttautuneet sairaanhoitajiksi, valottavat sairaanhoitajan työn arkea. Molemmat ovat vieläpä erikoissairaanhoitajia.

Tyyli on herkullinen ja sellainen kotoisan lupsakka. Kerrotaan sattumuksista ja erilaisista työtehtävistä. Ketään potilasta ei kirjasta kuitenkaan voi bongata, sillä taustatyöt on tehty niin huolella.

Molemmat kertovat omalta kantiltaan vuoron perään, miten ajautuivat alalle, mitä kaikkea on sattunut ja erityisesti jäi mieleen, millaista on keikkatyöläisen osa. Voisin kuvitella, että moni alan ihminen voisi saada tästä “vertaistukea”. Itse ajattelin, että onneksi en ole hoitoalalla. Nyt oli vaan mielenkiintoista lukija olla ja seurata vieressä, kuinka mistäkin tilanteesta selviydytään. Hedman on lisäksi näyttelijä ja jäinkin miettimään, miten paljon nämä ammatit tukevat toi­siaan.

Kirjassa pohditaan myös lainsäädäntöä ja sen noudattamista. Nostetaan esiin hoitoonmääräämisprosessi ja etenkin ne kaikki kiemurat psykiatrisessa hoi­dossa. Ne kiinnostavat, kun niistä ei oikein mitään tiedä ja sitten kun tietää, onkin ihan pää pyörryksissä.

Sekä Hedman että Häkkinen ovat harjoittaneet ammattiaan erilaisissa pai­kois­sa, joten erilaisia näkökulmia löytyy aina vanhusten hoidosta vankien hoitoon. Lisäksi kaikki vuorotyön mukavuudet.

Pidin tästä kirjasta! Entistä enemmän arvostan hoitoalan ammattilaisia!