Sofi Oksanen: Baby Jane

Baby Jane kertoo intohimoisen ja erikoisen rakkaustarinan kahdesta naisesta ja heidän parisuhteestaan. Molemmat naiset ovat vakavasti masentuneita, työttömiä sekä elämiinsä kyllästyneitä. Oksasen kuvaukset sairaudesta ovat hyviä ja realistisia.

Tarinan kertojana on päähenkilö Pikin nykyinen tyttöystävä, jolla on vaikeuksia Pikin entisen tyttöystävän Bossan kanssa. Bossan rooli kirjassa onkin varsin mielenkiintoinen ja lukiessa tulee mietittyä sen realistisuutta. Pikin sekä hänen tyttöystävänsä suhde on varsin erikoislaatuinen. Masennuksen kourissa pyörivät naiset, ainaiset bileet ja elämän epävarmuus tuovat tarinaan hieman surullisenkin vivahteen. Naisten erikoinen bisnesidea herättää välillä inhoa ja välillä hymyilyttää.

Juoni kulkee sujuvasti ja jouhevasti eteenpäin. Tarinan loppu oli erikoinen, mutta ymmärrettävä. Kuitenkin se jätti auki monta kysymystä, joten varsinaista loppua tämä kirja ei mielestäni saanut, ainakaan kokonaisvaltaisesti.

Kirjoitustyyli on selkeää ja ymmärrettävää, vaikka joskus minulla on ollut se käsitys, että Sofi Oksasen teokset ovat itselleni liian ”runollisia”. Tämän teoksen jälkeen aion todellakin tututusta Oksasen muihinkin teoksiin.

Sofi Oksasen Baby Jane oli todella yllättävää luettavaa. En tiennyt mitä odottaa, kun sain kirjan käteeni. Jo ensimmäiset sivut koukuttivat ja tuli painostava olo, että tämä on pakko lukea loppuun. Kirja oli lukemisen arvoinen ja suosittelen sitä kaikille! Niin miehille kuin naisillekin.

Lina

Lukemista rakastava Lina oppi lukemaan 5-vuotiaana ja sen jälkeen kirja onkin ollut kädessä lähes aina. Lina tykkää etenkin dekkareista ja suomalaisten kirjailijoiden teoksista, mutta lukee mielellään myös jotain uutta ja erilaista! Kaikki vinkit »