Sofi Oksanen: Puhdistus

Tarina alkaa virolaisen arjen kuvauksella. Keittiössä pörräilee kärpäsiä, joilta lihaa yritetään varjella. Eletään vuotta 1992 ja lukija tutustuu ensimmäisenä Aliida-nimiseen vanhaan naishenkilöön. Aliide huomaa pihallaan mytyn, jonka sisällä makaa tyttö. Tytön tarinan kautta tarkastellaan Viron lähihistoriaa ja Aliiden kautta toista maailmansotaa. Eri vuosien kuvaukset kulkevat limittäin muodostaen kuitenkin ehyen tarinan. Yhden suvun kautta lukija pääsee tarkastelemaan koko Viron historiaa.

Oksanen käsittelee historiaa naisten näkökulmasta. Tarkastelun alla on varsinkin naisten epätasa-arvoinen kohtelu. Lukija saa hyvän kuvan naapurimaan historiasta, mutta päällimmäiseksi jää ilmaan kysymys: miksi naisten alistaminen on jatkunut ja jatkuu vuodesta toiseen? Ihmisen julmuus on läsnä Oksasen teoksessa sivusta toiseen. Välillä ahdistaa, mutta se on tarkoituskin. Kirjaa ei voi kommentoida pelkästään hartioita kohauttamalla.

Vaikka Oksasen teoksen rakenne ei ole uusi keksintö ja vastaavia yhden suvun ympärille rakennettuja teoksia on ollut aikaisemmin, on Oksanen Finlandia-palkintonsa ansainnut. Selkeä kerronta, asiantuntemus historiasta ja mielenkiintoinen teemamaailma (kuten irtipäästämisen ongelmat ja naisten asema) eivät ole monelle kirjoittajalle itsestäänselvyyksiä. Oksasen tyyli on tunnistettava ja hänen teoksissaan on vahva sanoma — niin tälläkin kertaa. Teos on napakka, muttei liian tiivis. Ja mikä parasta, myös arvailun varaan jää asioita. Teos on mielenkiintoinen palapeli, johon voi palata yhä uudestaan.

1. Finlandia-palkintonsa ansainnut? Enemmänkin häpeä! Ja suomalaisten yliarvostus kuvaa arvostelevien arvostajien tasoa. Hyvä kuva naapurimaan historiasta? Asiantuntemus historiasta? Hahaha! Jos joku niin uskoo, niin omathan ovat pikku aivonsa. Tekotaiteellista angsti-ininää! Herätkää jo…

2. Minulle ei jäänyt päällimmäisenä mieleen naisen alistaminen sukupolvesta toiseen, vaan ennemminkin ihmisen yleinen ajaton julmuus sekä kommunikaation vaikeus. Välillä se kyllä tosiaan ahdistaa aika laillakin. Puhdistus on hyvä kirja, joka koukuttaa lukijansa helposti niin, että se on ahmaistava melkein kerralla.

3. Minulle jäi päällimmäiseksi mieleen, että naisten asemaa todella alistetaan. Itse en ole lukenut vielä tuota kirjaa, mutta viron historia ja 1990-luku kiinnostaa. Kirja on jo kirjahyllyssä ja odottaa lukijaansa.

4. Menen katsomaan elokuvan huomenna, ostin kirjan pokkarina eilen, luen sen elokuvan nähtyäni, olin v. 1992 3-vuotias enkä tiedä siitä ajasta Viron historian kautta kovinkaan paljon. Luulen, että pidän kirjasta ja elokuvasta.