Guy Gavriel Kay: Children of Earth and Sky

Children of Earth and Sky

Children of Earth and Sky sijoittuu Guy Gavriel Kayn muistakin kirjoista tuttuun maailmaan, josta löytyy tuttuja piirteitä, kun vähän raaputtaa pintaa.

Kirja kuvaa monimutkaista tilannetta kilpailevien valtakuntien kesken. Kauppiaskaupunki Seressa käy kauppaa ja rikastuu. Kaupungista on pyydetty lääkäri kilpailevaan Dubravan kaupunkiin, kuten tapana on.

Kauppias on naimaton, mikä on ongelma, sillä Dubravaan halutaan vain naimisissa olevia lääkäreitä. Seressalaiset näkevät tässä kuitenkin mahdollisuuden: läheisestä luostarista löytyy häpeään joutunut aatelisnainen Leonora Valeri, josta saadaan lääkäri Miuccille puoliso ja Seressalle vakooja.

Seressalta on myös pyydetty taidemaalaria tekemään jotain odottamatonta: ashariittien kalifi haluaa itsestään länsimaiseen tapaan tehdyn muotokuvan. Taiteilija Pero Villani on sopiva mies tähän tehtävään. Hän saa mukaansa palvelijan, joka on luonnollisesti Seressan vakooja.

Dubravalainen kauppias Marin Djivo liittyy tapaukseen, kun Miuccit ja Villani matkustavat hänen laivallaan Seressasta Dubravaan. Asiat eivät kuitenkaan ole niin yksinkertaisia. Matkan aikana senjanilaiset merirosvot hyökkäävät laivalle. Seressa vihaa senjanilaisia, jotka ryöstävät Seressan kauppalaivoja, vaikka periaattessa senjanilaiset saisivat ryöstää vain vääräuskoisten kauppatavaroita. Näin ei aina toimita.

Ryöstöoperaatio saa ikävän käänteen ja muuttaa kertaheitolla kahden naisen elämän. Leonora Valerin asema muuttuu välittömästi, samoin ryöstöretkellä mukana olevan senjanilaisen Danica Gradekin.

Ja tästä tämä lähtee. Taustalla pyörii suurena kuviona jaddiittien ja ashariittien välinen sota ja jokakeväinen sotaretki kohti jaddiittien hallitsemaa Wobergin kaupunkia. Riittävätkö kevätsateet pehmittämään tiet ja estämään ashariittien tykkien matkan runnomaan Wobergin muureja?

Suuria kuvioita, mutta myös paljon pieniä kohtaloita historian pyörteissä. Naisia miesten maailmassa hakemassa itselleen paikkaa omilla ehdoillaan. Nuorena poikana ashariittien armeijaan ryöstetty nuori mies hakemassa paikkaansa. Sivullisia sotien ja maailman mullistusten keskellä, pieniä tekoja, joista seuraa suuria muutoksia historian kulussa.

Kay on mestarillinen kirjoittaja, jonka tapa kertoa tarinoita istuu ainakin minun makuuni erinomaisesti. Sivuhenkilöitä tuodaan mukaan ja jätetään pois, mutta Kay kertoo aina miten henkilöille sitten kävi, ja miten he onnistuivat muuttamaan maailmaa.

Maailma on tosiaan tutunoloinen. Seressa on ilmeinen Venetsia, Dubrava yhtä ilmiselvästi Dubrovnik. Senjanin tosielämän vastine Senj ja sen uskokit ovat vähemmän tunnettuja. Asharias, entinen Sarantium, on tietysti ottomaanien valloittama Konstantinopoli ja niin edelleen. Maailma on tuttu Kayn aikaisemmista kirjoista ja olen melko varma, että jos Sarantine Mosaic -kirjat olisivat paremmin muistissa, osa viittauksista vanhaan Sarantiumiin olisi tunnistettavissa näiden kirjojen tapahtumiksi; sellainen tapa Kaylla on.

Children of Earth and Sky on siis taattua laatua. Jos Kayn teokset ovat vielä vieraita, tästä on aivan hyvä aloittaa. Kaikki ne kannattaa lukea, mutta järjestyksellä ei ole niin väliä (toki Under Heaven ennen River of Starsia ja Sailing to Sarantium ennen Lord of Emperorsia). Minä en puolestani voi kuin odottaa, milloin Kay saa seuraavan kirjansa kirjoitettua – se on jälleen kerran pakollista luettavaa.