Shaolan Hsueh: Chineasy : kiinaa helposti

Chineasy

Koska kiinan kielen kirjoitusmerkit ovat sanoja, eivätkä tavuja tai kirjaimia tarkoittavia, niitä on tuhansittain ja siksi kielen oppimiseen menee aikaa. Chineasy-metodi on taiwanilaisen Shaolan Hsuehin kehittämä ja sen on tarkoitus helpottaa kiinan oppimista. Merkkejä on visualisoitu kuviksi ja jaettu “rakennuspalikoiksi”, jotta useammasta osasta koostuvia merkkejä olisi helpompi ymmärtää. Mukana on sekä perinteisiä että yksinkertaistettuja kirjoitusmerkkejä.

Olen vuosien varrella yrittänyt opetella usein itsenäisesti kiinaa, mutta merkkejä on ollut hankala saada jäämään mieleen. Vaikuttaa siltä, että jatkossa opiskelu helpottuu huomattavasti tämän kirjan kanssa. Visualisoituja merkkejä on helpompi muistaa ja avata vähän paremmin merkityksiä. Tuntui, että nyt merkkien logiikka alkoi avautua vähän paremmin ja saan nyt varmaankin opeteltua enemmän. Kielioppia tästä kirjasta ei siis opi, vaan pelkästään kirjoitusmerkkejä.

Kiinan puhuminen ei ole helppoa erilaisten sävelkorkeuksien vuoksi. Kirjassa on kerrottu kaikkien kirjoitusmerkkien muoto latinalaisilla kirjaimilla ja niiden sävelkorkeus. Käytännössä teos on kuitenkin suunnattu oppaaksi lukemiseen ja kirjoittamiseen, ei puhumiseen.

Veera