Stephen King: Kirjoittamisesta

Mainio esimerkki siitä, kuinka opettava kirja voi olla myös hyvin viihdyttävä lukukokemus. Kirjoittamisesta on kaksiosainen teos, jossa King kertoo ensin lapsuudesta ja nuoruudestaan, polustaan kirjailijanuralle. Loppuosa on pyhitetty miehen opeille, vihjeille ja mielipiteille.
King sanoo mitä ajattelee, eikä epäröi kertoa rehellistä mielipidettään kirjoituskursseista tai jostain tunnetusta romaanista. Ironian kohteena on kuitenkin yhtälailla hän itse. Kirjoittamista harrastavalle opus on oiva paketti, joka korostaa sitä, että hyväksi kirjoittajaksi ei voi tulla minkään tietyn kaavan mukaan tai koulun kautta. Kovaa työmoraalia ja paneutumista aiheeseen se vaatii. Vaikeaselkoisimmatkin asiat on kerrottu kingmäiseen tyyliin hyvin lukijaystävällisellä tavalla.

Kingin tuotantoa tuntevalle makupaloja ovat myös esimerkit hänen teoksistaan. Kuinka Piinan idea on lähtenyt lentokoneessa nähdystä unesta tai kuinka hänen oma kesämökkinsä muistuttaa kovasti Kalpean aavistuksen päähenkilön kesämökkiä. King on tunnettu siitä, että hänen kirjansa tai henkilöhahmonsa pohjautuvat harvoin ennakolta mietittyyn juoneen, vaan syntyvät tilanteen mukana.
Suositeltava teos niin kirjoittajille kuin kirjoista kiinnostuneille.

Joni

Vuodesta 2007 Kirjavinkkeihin kirjoittanut Joni Sundström lukee monipuolisesti. Intohimoinen luonnon tutkiminen ja retkeily ovat elämäntapoja, joten luontokirjat kiinnostavat erityisesti. Kotisivut: Kaikki vinkit »