Tuuli Hypén: Nanna : Cityeläinkirja

Nanna : Cityeläinkirja

Kuten aikaisempia kirjoja lukeneet jo tietävät, Nanna on syntyjään kettu, jonka perhe edelleen asuu metsässä. Toisinaan kalapuikkeleita rakastava äiti ja pikkuveli Veikka käyvät pikaisesti kaupungissa. Nanna itse suoritti ihmisyyskursseja ja muutti kaupunkiin oppiakseen tärkeää tietoa… no vaikka filosofiasta, pelatakseen nettipelejä sekä syödäkseen jäätelöä.

Pikkuhiljaa hän huomaa, että monet muut eläimet ovat kaupungistuneet ja sopeutuneet ihmisten häiriintyneeseen kaupunkielämään. Jänikset testaavat meikkejä itkien palkkion vähyyttä ja silmien kirvelyä, viekas kettu vedättää hölmöjä kaupoillaan ja karhut raahustavat puistoissa kaljatölkit tassuissaan. Kuitenkin jokaisen sisimmässä elää vielä se villi luonto, joka joskus tulee odottamatta esiin.

Cityeläinkirja on selkeä ja helppo ensimmäinen tutustuminen tyttökettu Nannan maailmaan. Tähän on koottu kahden ensimmäisen teoksen eläinpainotteisia strippejä, mutta mukana on myös aikaisemmin albumimuodossa julkaisemattomia sunnuntaisarjoja sekä muutama uusi koko sivun hieno piirros.

Mikä Nannassa lukijoita kiehtoo? Varmaankin eläinhahmojen käyttö. Niille annetaan vapaus astua ihmisten maailmaan ja ihmisten rooleihin ilman eläimellisyydestä luopumista. Vaistot ja tavat pysyvät: cityorava etsii jemmaamaansa kamaa hirveissä vieroitusoireissa, pakko saada pähkinöitä! Entinen sirkuskarhu tilittää elämäänsä, miten hirveää olikaan joka ilta esiintyä vaaleanpunaisessa tutussa sirkuspallon päällä. Ihmisten ja eläinten todellisuus kulkevat päällekkäisenä virtana, josta poimitaan osia kumpaankin ja cityeläimen todellisuus on läsnä. Lukiessaan saa jälleen useimmiten nauraa itselleen ja ihmisyydelle sekä omille ennakkoluuloilleen tai typeryyksilleen.

Nannan näkemys ihmisten ja eläinten yhteiselosta ei ehkä ole realistinen, mutta se on suhteellisen optimistinen. Mukana ei ole tahallista ilkeyttä eikä väkivaltaa, vaikka hieman sillä ehkä uhkaillaankin – eikä ehkä aivan syyttä. Yllättävää kyllä, ihminen on useimmiten se uhkaaja ja he aiheuttavat vain harmia esimerkiksi cityeläinten vastaisella mielenosoituksella.

Tuuli Hypén osoittaa jälleen taitonsa uusissa stripeissä, joiden piirrostyyli on hienoa, vahvaa ja herkkää. Samoin kaupungin kuvaaminen on taitolaji, jossa Hypén onnistuu hyvin. Edelleen olen ihastunut jo albumeissakin tutuksi tulleisiin koko sivun kuviin, joissa on todella hienoja yksityiskohtia ja vaikka tämä kirja on strippimuodossa, on painojälki erinomaisen hyvää!

Cityeläinkirja on mainio kirja, josta voi opetella tuntemaan Nannan ja hänen ystävänsä sekä kaikki cityeläinten edustajat – tai ainakin parhaimmiston. Tosin olisin ehkä toivonut, että stripit olisi jaoteltu niin, että näkisi albumin, missä ne ovat jo ilmestyneet. Mutta tämä on pikkujuttu, sillä tämä on jälleen taidokas näyte Hypénin osaamisesta. Suosittelen kaikille sarjakuvien ja varsinkin Nannan ja muiden cityeläinten ystäville. Sopii hyvin ensimmäiseksi tutustumiseksi cityeläinten maailmaan sekä lisäiloksi kaikille jo ennestään Nannaan ihastuneille.