Neil Gaiman: Coraline varjojen talossa

Utelias ja tylsistynyt Coraline-tyttö löytää kotoaan oven, jonka takana on vain tiilimuuri. Yhtenä yönä tiilimuuri on kuitenkin poissa ja Coraline löytää itsensä kaameasta varjomaailmasta.

Coralinen on pelastettava itsensä ja läheisensä varjojen vallasta, ja sen tehdäkseen tytön on löydettävä itsestään ennennäkemätöntä voimaa. Varjojen talo on täynnä kauhuja ja oivallisia yksityiskohtia; Coralinen vanhemmat varsinkin oli piirretty varsin hauskasti.

Kirja on kai lastenkirja, ainakin sellaisena markkinoitu, mutta pieni ja tiivis paketti kauhistuttanee myös aikuisia. Itse ainakin koin Coralinen oikein raikkaaksi ja kauhistuttavaksi pikku suupalaksi. Dave McKeanin kuvittama laitos on sitäpaitsi kertakaikkisen nätti.

1. Kaunis kirja omalla tavallaan. Kansi erityisesti kiitoksen arvoinen.

2. Mä tahtoisin tietää mistä ton kirjan voi ostaa. Täällä sitä en ole kirjastossa ja täällä ei ole muita kirjakauppoja kun suomalainen kirjakauppa. Löytyykö se sieltä?

3. Taitaa olla suomenkielinen Coraline loppuunmyyty. Kysy kirjastosta kaukolainaa tai käy Suomalaisessa kysymässä, voiko kirjaa tilata jostain.