Leif GW Persson: Edunsaajat

Prostituoitu Kataryna Rosenbaum murhataan raa’asti ateljeessaan Tukholman Roslagsgatanilla syksyllä 1978. Tutkinnasta vastaa pääasiallisesti rikosylikonstaapeli Jan Lewin, joka on sattumalta tavannut uhrin vain muutamaa päivää ennen surmatyötä. Epäiltyjä teolle löytyy heti muutamia ja vihjetulva vaikuttaa lupaavalta, mutta varsinainen läpimurto tutkinnan alkupäivinä jää tekemättä.

Samoihin aikoihin komisario Melanderin johtama prostituution vastainen operaatio huipentuu ison tekijän, parituksella ja hämärillä asuntokaupoilla rikastuneen Johan Riisto Falténin pidätykseen. Lewin löytää tutkintojen välille selkeän yhteyden, mutta vieläkin murhaaja on vapaalla jalalla. Ratkeaako rikos koskaan?

Leif GW Perssonin toinen romaani Edunsaajat ilmestyy suomeksi vasta nyt, yli kolmekymmentä vuotta alkuperäisen julkaisunsa jälkeen. Hyvä kuitenkin, että ilmestyy, sillä se on poikkeuksellisen hieno poliisiromaani. Leif GW Perssonista puhuttaessa nousee usein esille hänen uskottavuutensa ja ammattitaitonsa kriminologian professorina ja poliisitutkimustyön erikoistuntijana. Perssonilla pääosassa on siis usein — myös nyt — nimenomaan poliisitutkinta, ei niinkään yksittäiset kovaotteiset ja teräväpäiset tutkijat. Tämän romaanin yhteydessä asiantuntijuus korostuu: päästyäni loppuun minun oli aivan pakko tarkistaa, onko Perssonin tarinalla todellakin todellisuuspohjaa, vai onko kyse vain taitavasta dokumentin asuun puetusta fiktiosta.

Leif GW Persson on mukaansatempaava tarinankertoja. Vaikka hän paljastaakin tulevia yksityiskohtia jo hyvissä ajoin etukäteen, pysyy lukijan mielenkiinto jatkuvasti yllä. Teoksen rakenne ja tyyli ovat harkitun epätavallisia ja palvelevat tarkoitustaan hienosti. Ainakin toistaiseksi suomennetuista Perssonin teoksista Edunsaajat noussee minun listallani aivan kärkeen. Siispä Edunsaajista tulee nyt myös yksi parhaista Kirjavinkkien Rikoksen ABC -sarjan jäsenistä tähän mennessä. Suosittelen!

1. Moi, jätit sanomatta oliko tarinalla pohjaa todellisuudessa vai ei? Se kiinnostaa nimittäin itseäkin tsekata; vähän vain jännää kun toisaalta kirja on vielä kesken ja toisaalta ruotsi ei ole niin vahva 🙂 Eli kuinka kävi, onko todellisuuspohjaa tahi ei? Kiitos!
    T. Elina

2. Jätin tämän tarkoituksella sanomatta. Muutamalla nettihaulla siitä kyllä selviää, oli ruotsi hyvä tai huono. 🙂

3. Uskallan katsoa sitten vasta kun kirja on lopussa, rupesi tulemaan juonipaljastuksia jo sen verran 🙂