Mia Meri: Egypti : kala sarkofagissa & muita mysteerejä

Egypti: kala sargofagissa

Tällä hetkellä Amos Rexissä on meneillään vuoden mielenkiintoisin näyttely, eli muinaista Egyptiä esittelevä Egyptin loisto. Olipa itse näyttelyyn mahdollisuuksia mennä tai ei, niin näyttelykirjaan kannattaa silti tutustua, sillä se esittelee muinaiseen Egyptiin liittyviä arvoituksia – ja myös väärinkäsityksiä – oikein mielenkiintoisella tavalla.

Kirjan kirjoittaja egyptologi Mia Meri on kokenut luennoitsija, ja vuosien mittaan tietyt kysymykset toistuvat yleisön joukossa kerta toisensa jälkeen. Kala sarkofagissa & muita mysteerejä pohjautuu ennen kaikkea näihin kysymyksiin, kuten esimerkiksi miksi pyramidit rakennettiin, keksikö Akhenaton todellakin monoteismin ja miksi egyptiläinen taide pysyi vuosituhansia suhteellisen muuttumattomana. Kirjaa kuvittaa lukuisat valokuvat itse näyttelyesineistä, jotka on valikoitu kirjaan aina kulloiseen teemaan sopivasti.

Kirja on siten erinomainen aloituspiste varsinkin uteliaalle aloittelijalle, joka ei Egyptistä ennestään hirveästi tiedä, mutta kyllä kirjassa on mielenkiintoisia yksityiskohtia muillekin. Erityisesti luku muinaisen Egyptin kielestä ja hieroglyfien lukemisesta oli selkeydessään hyvin toteutettu. Tulipa sitä opittua myös sellainenkin yllättävä seikka, että muinaisessa Egyptissä ei ollut käytössä rahaa ennen kuin vasta kreikkalaiskaudella, eli varsin myöhään historiassa. Vaihtotalouden kiemurat eivät kuitenkaan olleet niin kimurantteja kuin voisi kuvitella, sillä egyptiläisillä oli oma vakiintunut tapansa mitata eri asoiden arvoa.

Hyvä kysymys on myös mitä itse egyptologialla on annettavana, onko Egyptissä enää mitään uusia löytöjä tehtäväksi? No, onhan toki. Itse asiassa on jopa kokonaisia muinaiskaupunkeja, joita ei ole vielä löydetty ja suuri osa siitäkin materiaalista mitä on löydetty, on kunnolla tutkimatta. Museoissa on valtavat määrät löytöjä, papyrusrullia ja patsaita esimerkiksi, joita kukaan ei ole rersurssien puutteessa vielä kääntänyt tai analysoinut. Siinä mielessä tutkittavaa todellakin riittää vielä pitkälle tulevaisuuteen. Egypti : Kala sarkofagissa & muita mysteerejä valoittaa hienosti muinaiseen Egyptiin liittyviä kysymyksiä ja vielä ratkaisemattomia mysteerejä. Mikäli aihe kiinnostaa niin tämä kirja on oikein oivallinen aloituspiste, suosittelen!