Hannamari Ruohonen: Eläinten kaupunki

Eläinten kaupunki on todellinen kuvakirja: siinä ei ole yhden sivun päähenkilöesittelyä enempää tekstiä. Esittelyssä annetaan muutama tarinanlanka seurattavaksi, mutta loput on lukijan mielikuvituksen varassa. Kaupungissa riittää ihmeteltävää: sivut on piirretty täyteen tapahtumia.

Hannamari Ruohosen piirrosjälki on hyvin omaperäistä: eläinten kaupungin asukkaat edustavat hyvin monipuolista lajivalikoimaa (lajeja on nimetty kansisivuilla ja suuri osa on minun biologiantuntemuksellani uppo-outoja). Eläimet eivät ole erityisen söpöjä, vaan tyylissä on suorastaan jotain rujoa tai karua. Puolitoistavuotiasta testiyleisöä kirja kuitenkin miellyttää, vaikka vielä mielenkiinto ei pitkäksi aikaa riitäkään.

Arvelen, että omaperäisyytensä vuoksi Eläinten kaupunki on kirja, jota parinkymmenen vuoden päästä joku voi hyvinkin muistella kaipauksella.

1. Hei!
    Kiitos kiittävistä sanoista, varsinkin hahmojen rujous tai karuus lämmitti mieltä, ja eniten se, että lapsilukija on ollut kiinnostunut, ainakin hetken! Parhaillaan teen jatko-osaa, ja kävin katselemassa onko kukaan tehnyt arvosteluja edellisestä. Olihan niitä pari. Hyvää talven jatkoa!

2. Kiitoksia vain hienosta kirjasta! Mukava kuulla, että jatko-osa on tulossa: meille se hankitaan varmasti!

3. Tämä on parasta mitä pitkään aikaan on tullut ulos lastenkirjojen maailmassa. Todellista vanhempien ja lasten yhdessä oloa, mielikuvituksen ruokkimista ja elämään valmentautumista. Kiitos!