Jessica Gruner ja Rob Reger: Emily the Strange – Kumpi ja kummempi

Emily jatkaa outoja seikkailujaan omassa, kummallisessa maailmassaan. Naapureita ja muitakin hiukan häiritsevien kokeidensa takia Emily joutuu jälleen kerran muuttamaan äitinsä kanssa. Silifordvillen pikkukaupunki saa nyt Emilyn asukikseen hiukan epämääräisen maineen saaneeseen taloon.

Hän tarvitsee apua kaikkien tärkeiden projektiensa toteuttamiseksi ja innostuu yrittämään taas kerran valmistaa kaksoisolentoja. Ja onnistuu, vähän liiankin hyvin. Täydellisessä kaksoisolennossa Emily kohtaa vihdoin hengenheimolaisensa – mutta myös melkoisia ongelmia. Emilyn pimeimmät puolet ovat siirtyneet kopio-Emilyyn, ja alkuperäinen on pehmentynyt: hän ei osaa enää valehdella eikä skeitata. Mikä neuvoksi, kun kopio-Emily väittääkin olevansa alkuperäinen, eikä edes äiti erota aitoa jäjennöksestä? Emily keksiikin tähän keinot ja ehkä loppuelämä sujuukin sitten sovussa…

Lisäksi on löydettävä uudet salakäytävät, laadittava ansoja ja kätköjä, hengailtava kissojen kanssa, huolehdittava esiäidistä, toteutettava upeita tiedeprojekteja sekä tehtävä naapureille kepposia! Kiirettä pitää. Kun hän vielä tapaa kaupungin upeissa viemärisokkeloissa Binääri-Larryn tekemässä graffitteja onkin asiat saatettu hyvälle alulle katastrofien alkamiseksi. Ja niitä todellakin tulee, Paha Emily sotkee asioita useampaan otteeseen eikä tätä jaksa enää Oikea Emily — kissatkin kun välttelevät häntä.

Emily laatii edelleen mahtavia listoja, hienoja keksintöjä ja tekee erityisiä jäyniä koko kaupungille. Ei siis ihme, ettei tarina taatusti jää tähän, koska seuraava kaupunki varmasti odottaa Emilyä kissoineen…

Jostakin syystä tämä toinen Emily the Strange -kirja ei ollut aivan niin mainio kuin ensimmäinen Pimennon päivät. Tämäkin kirja taustoittaa jälleen mukavasti Emilyn ja Äidin menneisyyttä, esiäitejä sekä osaa aikaisemmin tapahtunutta. Hulvatonta luettavaa, mutta ehkä hiukan kepeämmin ja hajanaisemmin koottu. Silti mukavan erilaista luettavaa nuorille ja vanhemmillekin oman elämänsä oudokeille, jotka eivät tahdo Emilyn tavoin kulkea valtavirran mukana. Suosittelen kaikille, jotka eivät pidä aivan perinteisistä nuorisokirjoista tai muuten vaan pitävät Emilystä sekä kissoista. Erittäin sopivaa luettavaa myös omituisille aikuisille. Itse ainakin luin tämänkin muutaman vitkutusyksikön aikana!