Merete Mazzarella: Emmekö voisi elää sovussa? : Esseitä ajastamme

Onko utopistista ajatella, että myös me erilaisissa kuplissa elävät suomalaiset voisimme oppia ajattelemaan asioita enemmän “yhtäläisyyksien, yhteisten päämäärien ja keskinäisen riippuvuuden” kannalta? Tämä vaatisi toisenlaista keskustelua kuin nykyinen – median suosima – keskustelu, jossa vastakkaiset mielipiteet törmäävät yhteen, mutta ennen muuta se vaatisi “konkreettista vuorovaikutusta”. Tavataan sanoa, että sota yhdistää kansakunnan, mutta eikö siihen riittäisi pienempikin kriisi kuin sota?

Avarakatseista toista tai toisia osapuolia kuuntelevaa ja ymmärtävää keskustelua on näinä päivinä harmittavan vähän. Voimakas mielipiteiden ääripäihin jakautuminen on arkipäivää ei vaan Suomessa vaan ympäri maailmaa ja jakautuminen näkyy nostoina mediassa ja yhteiskunta-ajattelun kapea-alaistumisena. Merete Mazzarella haluaa kuunnella, keskustella ja ymmärtää. Hänen esseekokoelmansa Emmekö voisi elää sovussa? : Esseitä ajastamme on alusta, jolla hän pääsee esittämään syvällisiä, laaja-alaisia ja aiempaan keskusteluun nojaavia näkemyksiä useasta tätä aikaa leimaavasta ongelmasta.

Mazzarella käyttää paljon aikaa polarisaation käsittelemiseen. Hän käy läpi David Goodhartin kirjan The Road to Somewhere määritelmää liikkuvaisista (anywheres) ja juurtuneista (somewheres) ja sitä juopaa, joka näiden kahden toisistaan kovasti eroavan ryhmän välillä on niin Suomessa, Ruotsissa kuin erityisesti Yhdysvalloissa Donald Trumpin valtakaudella. Useimmat esseiden teemoista liittyvät kahtiajakautumisen seurauksiin, kuten maailmanlaajuiseen pakolaiskriisiin ja suvaitsemattomuuteen ja siitä aiheutuvaan turvattomuuteen yleisesti ympäri maailman.

Mazzarellaa kiinnostavat myös muut ajankohtaiset yhteiskunnalliset ongelmat, kuten yksityisyys ja sen menettäminen lisääntyvän valtiollisen ja kaupallisen valvonnan johdosta sekä toisaalta yksityisyyden valjastaminen henkilökohtaisen menestymisen välineeksi sosiaalisen median avulla. Datan ja algoritmien tarkastelu puolestaan johtaa nykyaikaisen rakkauden tarkasteluun ja siihen, miten ja miksi algoritmeilla on nykyään niin suuri merkitys parin muodostamisessa.

Mazzarella kirjoittaa tukeutuen tutkimukseen, aiempaan aiheita käsittelevään kirjallisuuteen sekä omiin havaintoihin ja elämänkokemukseen. Emmekö voisi elää sovussa? on nautinnollinen ja runsaasti ajatuksia herättävä lukukokemus. Meidän kaikkien pitäisi pystyä tarkistamaan käsityksiämme omaa aikaamme leimaavista ongelmista ilman, että ajaudumme yhteen äärilaitaan käsityksinemme. Mazzarellan tapa käsitellä laajoja ajankohtaisia teemoja rohkaisee lukijaa ajattelemaan laajemmin ja ymmärtävämmin.