Russ Thorne: Emojit : tutustu emojien ihmeelliseen maailmaan

Emojit-kirja kertoo hymiöiden pienen historian. Hymiöt, emoticonit ja emojit ovat selvästi tulleet jäädäkseen. Niillä käydään kokonaisia keskusteluja, selitetään klassikkokirjoja ja itkevä hymynaama on jopa valittu Isossa-Britanniassa vuoden sanaksi vuonna 2015.

Emojit ovat tulleet Japanista, mutta ovat nykyään jopa työsähköpostien arkipäivää. Kirjasta löytyy mielenkiintoisia tietoiskuja hymiöiden historiasta ja niiden linkistä kotimaahansa Japaniin. Esimerkiksi jotkut puhelinmerkit ovat aluksi olleet epäsuosittuja, koska ne eivät ole tukeneet hymiöitä.

Suuri osa kirjasta on käytetty emojien listaamiseen, joista kaikista on nimi. Olisin itse pitänyt enemmän siitä, että joitain hymiöitä olisi selitetty tai avattu enemmän. Koska hymiöt löytyvät puhelimesta, ei kaikkia nuolivariaatioita olisi tarvinnut jäljentää kirjaan.

Paula

1. Hymiöissä/emojeissa ehkä eniten ärsyttää se, että ne tuntuvat olevan puhelinmerkkiin sitoutuneita. Eli minun hymynaamani näkyy kaverilla vihreänä sammakkona ja kaverin hymppi muuttuu minulla käsittämättömiksi hieroglyfeiksi. Keskustele siinä sitten emojeilla.

2. Kyllä ne standardi ovat, jossakin määrin. Eri käyttöjärjestelmissä voi olla omanlaiset tulkintansa emojeista, mutta kuvion pitäisi kyllä olla sama käyttöjärjestelmästä riippumatta. Toisissa käyttöjärjestelmissä on lisäksi laveammat valikoimat, esimerkiksi uudessa iOSissa on nippu uusia emojeja, joita ei monista Android-puhelimista löydy.