Sebastian Faulks: Engleby

Mike ”Veski” Englebyn, nuoren miehen tarina alkaa rauhallisesti, omalla tavallaan. 70-luvun alku Isossa-Britanniassa, hippiaate vetelee viimeisiään ja Vietnamissa soditaan. Köyhä ja koulukiusattu Mike Engleby aloittaa opintonsa arvostetussa yliopistossa apurahan turvin.

Päihteisiinkin mieltynyt Engleby kirjaa ylös ilkeitä, mutta osuvia huomioita parempiosaisten opiskelutovereidensa naiiviudesta ja yhteiskunnan järjettömyydestä. Hän tarkkailee maailmanmenoa omalla erilaisella ja jännittävällä tavallaan. Poikkeavan kohtelun kirjoittamisessa ja nuoren miehen pakonomaisissa ajatuksissa saa kaunis ja suosittu Jennifer, johon Englebyllä on ainakin omasta mielestään aivan erityisen läheinen ja lämmin suhde. Kun Jennifer yllättäen katoaa, poliisi alkaa epäillä epäsiistiä ja epäsosiaalista Englebya. Tapaus jää kuitenkin ratkaisematta eikä Jenniferiä löydy.

Vuodet kuluvat, mutta Jenniferin katoaminen ei jätä toimittajaksi päätynyttä, ulkopuoliseksi ja etääntyneeksi itsensä tuntevaa Englebyä rauhaan. Hän palaa Lontoosta opiskeluaikojensa maisemiin saadakseen selville totuuden nuoruutensa aikaisesta oudosta tapahtumasta. Rauhaa omaan sotkuiseen sieluunsa. Pala palalta valkeneva totuus on yhtä kauhistuttava kuin yllättäväkin, ennen kaikkea Mike Englebylle itselleen — ehkä.

Hän on tuntenut ainakin yhden kadonneen naisen, ehkä toisenkin. Onko hän murhannut heidät? Kuka on oikea murhaaja? Tämä ei oikeastaan ole jännäri — tämä on kurkistamista toisen ihmisen psyykeen, sen tarjoamiin mahdollisuuksiin ja mahdottomuuksiin. Mikä on totta ja mikä tarua? Kuka on tehnyt ja mitä?

Lopulta asia toki selviää, mukavat valkotakkiset miehet saapuvat  ja tapaamme Englebyn eräässä laitoksessa jatkamassa tarinaansa. Erittäin mielenkiintoinen, satiirinenkin, jännittävä ja outo kertomus pitämään mielenkiinnon vireillä koko kirjan ajan. Itse luin tämän jälleen yhdeltä istumalta — ja luen pian uudelleen. Suosittelen erilaisen, psykologisen jännityksen, satiirin ja outojen sekä erikoisten tarinoiden ystäville. Tämä oli jälleen erinomainen vaihtoehto tavanomaiselle dekkarille tai nuoren miehen kasvukertomukselle!