Jörn Donner ja Rafael Donner: Ennen kuin olet poissa : kirjeitä pojalta isälle, isältä pojalle

Kun olin lukenut Rafael Donnerin Ihminen on herkkä eläin, kiinnostuin myös tästä kirjeenvaihto-opuksesta. Vaikka en siis ole lukenut ennen Jörn Donneria, niin nyt luin, kun paneuduin hänen vastauskirjeisiinsä pojalleen Rafaelille.

Kirjan nimi on jotenkin herkkä, koskettava, Ennen kuin olet poissa. Se kertoo, että jotain on vielä tehtävä, selvitettävä. Isä Jörn on jo iäkäs ja on hyvin tiedossa, ettei varmasti enää kauan elä. Vielä on mahdollisuus kysyä jotain. Poika kirjoittaa kirjeen isälleen ja kyselee siinä yhtä sun toista. Isä vastaa. Näin mennään koko kirja ja siinä avautuu isän ja pojan suhde.

Asioista puhutaan suoraan ja kaunistelematta. Jörn kertoo pojalleen elämästään, lapsuudesta asti, miten sen on kokenut, sairastumisistaan ja toipumisista. Poika kertoo omat näkemyksensä ja miten on minkäkin kokemuksen käynyt läpi. Kipeitäkin asioita käydään läpi.

Vaikka kirjassa on vain 150 sivua, siinä tulee hyvin esiin, millaiset ihmiset keskustelevat ja olisin mieluusti seurannut heidän keskusteluaan lisääkin. Se sai miettimään, miten jokainen voisi omalla kohdallaan kirjoittaa toiselle kirjeen, jos ei löydä sanoja puhuakseen. Millainen muisto siitä jääkään.

Vahva suositus tälle kirjalle. Taidan joskus lukea jotain Jörn Donneriltakin.