Haje Jan Kamps: Etsimessä: Ihminen

Muotokuvaus ja muu ihmisten kuvaaminen on yksi suosituimpia valokuvaamisen muotoja. On siis perusteltua omistaa sille kokonainen kirja. Etsimessä: Ihminen on helppotajuinen opas, joka auttaa ottamaan parempia kuvia ihmisistä.

Kirja käsittelee kalustoa, kameran käyttöä, mallien ohjaamista, valon käyttöä, kuvankäsittelyä ja katukuvausta. Monia aiheita käsitellään melko pinnallisesti – jos haluat oppia esimerkiksi kameran valotusasetusten käyttöä, se kannattaa opetella jostain perusteellisemmasta kirjasta – mutta varsinaisesta aiheesta saa aivan riittävän hyvän kuvan.

Kamps ei ole välinefetisisti, vaan käyttää itse suosiolla vanhoja runkoja ja kehottaa sen sijaan sijoittamaan laadukkaisiin objektiiveihin. Se on aina hyvä vinkki. Ohjeet ovat ylipäätään mukavan konkreettisia. Kirjan kuvitus – aina tärkeä juttu valokuvaoppaissa – on mielenkiintoista ja havainnollistaa aiheita hyvin. Mukavasti mukaan on mahtunut pari vähän epäonnistuneempaakin otosta.

Etsimessä: Ihminen jatkaa Etsimessä-sarjan vakaata laatua. Voin luvata, että lukemalla tämän kirjan ja sisäistämällä sen opit, sinustakin tulee parempi henkilökuvaaja.