Karin Fossum: Evan katse

Kirjavinkkien Rikoksen ABC -sarjan F-kirjaimen kohdalta löytyy norjalaista modernia jännitystä. Karin Fossumin Evan katse esittelee lukijoille humaanin komisario Konrad Sejerin, jolta löytyy aina lämmin ajatus tai pari rikoksen uhreille tai rikoksista epäillyille.

Evan katseen tarina alkaa oikeastaan keskeltä. Kaupungin läpi virtaavasta joesta löytyy puoli vuotta aiemmin kadonneen miehen ruumis. Löydön tekevät kuvataiteilija Eva ja hänen pieni tyttärensä, mutta ilmoitusta poliisille he eivät tee. Komisario Sejer näkee helposti Evan valheiden taakse, mutta vasta uhkaava vaara saa Evan avautumaan ja kertomaan, mitä puoli vuotta aiemmin oikeasti tapahtui. Nimeämättä jääneessä kaupungissa veriteot ovat harvinaisia, mutta edellisenä syksynä niitä tapahtui kaksi muutaman päivän sisällä. Nyt viimein paljastuu niiden yhteys.

Evan tarina on kurja: apurahaa odottelevan yksinhuoltajan arki on raskasta eikä varaa ole oikeastaan edes välttämättömyyksiin. Kun vanha lapsuudenystävä ehdottaa rikastumiskeinoksi prostituutiota, joutuu Evan moraali koetukselle. Asiat kuitenkin riistäytyvät käsistä, ja yhtäkkiä Eva huomaakin olevansa toisaalta tapon todistaja ja toisaalta miljoonaomaisuuden puolivirallinen omistaja.

Rikosta selvittävä Konrad Sejer on kaukana perinteisestä dekkarikytästä. Sejer on pehmeä ja sympaattinen leskimies, jolle Evan on lopulta yllättävänkin helppo purkaa kaikki sydämeltään. Ei Evan katse siltikään ole mikään pehmeä rikosromaani. Tiukimpiin käänteisiinsä Fossum lataa jännitystä Jo Nesbøn tapaan — itse asiassa Kukkulan kuningas taitaakin maksella yhdessä kohtauksessaan vähän jopa velkoja Fossumille. Sujuvasti etenevää ja hyvin laadittua dekkaria on aina ilo vinkata. Suosittelen.