Mei Noguchi: Finlandia 1 & 2

Finlandia on kahtena osana julkaistu mangasarja.

Airi-tyttö on tullut Japanista Suomeen Napapiirille opiskelemaan Finlandia-nimiseen kouluun. Siellä opiskellaan joulupukeiksi ja tontuiksi, Airi haluaa tulla Joulupukin apulaiseksi. Hän asuu isäntäperheessä, jossa on kaksi poikaa. Joulun lisäksi pääsiäisenä ollaan töissä ja juhannusta Airi pääsee viettämään perheen kanssa.

Japanilainen Suomi-sarjakuva tuntui etukäteen ideana hauskalta, nähdä oma maa ulkopuolisin silmin. Sarjakuvan välittämä Suomi-kuva oli melko onnistunut, vaikka teoksessa esiteltiinkin lähinnä juhlapyhiä ja Lappia.

Myös yleisellä tasolla teos oli sarjakuvana onnistunut. Tällaisista huumoria ja romantiikkaa yhdistelevistä mangoista pidän. Tavallaan kaksi osaa tuntui aika vähältä, olisin voinut lukea mielelläni pidemmänkin sarjakuvan. Toisaalta on kuitenkin hyvä, ettei tätä oltu väkisin yritetty venyttää useampaan osaan, silloin tarina olisi jo voinut alkaa kärsiä.