Joonas Rinta-Kanto: Fok_It 4

Voimaeläimet ovat täällä taas! Säihkyturpa, Nöyhtänokka, Keskiviikko-Kroko ja Perjantai-Pingviini saavat uudeksi kaverikseen Salaliitto-Sammakon – foliohattupään, joka ei epäile kaiken olevan oikeasti jotain muuta: sammakko tietääJoonas Rinta-Kannon Fok_It 4 määrittelee edelleen kotimaisen strippisarjiksen hauskuusasteikon yläpäätä.

Helsingin Sanomien nettisivuilla arkisin ilmestyvä Fok_It on outoihin väärinymmärryksiin ja täysin puupäisiin hahmoihin perustuva sarjis, jonka lähes jokainen strippi naurattaa ainakin minua. Rinta-Kanto leikkii jutuissaan ajankohtaisilla ilmiöillä, kuten juhlapyhien läheisyydellä, kreisikesän ikuisella jatkumisella ja viikonlopun tulolla. Jääkiekon MM-kisojen pudotuspelien ja Euroviisujen välierien yhteensovittaminen voi olla haastavaa. Ja niin edelleen.

Parhaimmillaan ja iloisimmillaan Fok_It on kuitenkin eläinaiheissa. Jo mainittujen voimaeläinten lisäksi albumin sivuilta löytyy kakkaavia koiria, joutsenella lentäviä kissoja, perhosia ja ties mitä. Myös valintamyymälän vihannes- ja hedelmähyllyillä tapahtuu yhtä ja toista. Täysin absurdit jutut vetävät mukaansa.

Fok_Itin maailmaan sisälle pääseminen voi viedä hieman aikaa, sillä kaikkien aivot eivät (onneksi?) ole automaattisesti yhtä vinossa kuin Rinta-Kannon. Mutta sukellus kannattaa: silläkin uhalla, että toistan itseäni, tässä on tämän hetken hauskin kotimainen sarjakuva!