Asha Miró: Gangesin tytär : erään adoption tarina

Gangesin tytär

Asha Miró adoptoitiin intialaisesta orpokodista Espanjaan 6-vuotiaana. Perheeseen oli juuri vähää aikaisemmin tullut Intiasta toinen vähän nuorempi tyttö. Omat juuret ja tausta kiinnostavat Miróa, joten hän lähtee Intiaan etsimään niitä. Hän osallistuu siellä työleirille ja tekee samalla selvitystyötään. Hän käy esimerkiksi synnyinkaupungissaan ja orpokodissa, jossa asui lapsena. Joitakin vuosia myöhemmin hän tekee Intiaan uuden matkan kuvausryhmän kanssa ja saa täsmennystä omaan taustaansa. Tällä kertaa hän pääsee tapaamaan muun muassa sukulaisiaan.

Miró on kirjoittanut matkoistaan kaksi kirjaa, jotka on julkaistu suomeksi yhtenä niteenä. Gangesin tytär on kertomus yhden adoptiolapsen sopeutumisesta uuteen perheeseen ja tiedon kaipuusta sekä oman identiteetin ja menneisyyden etsimisestä. Intiassa asuvat siskot elävät köyhissä oloissa ja Mirón elämä olisi näyttänyt todella erilaiselta, jos hän ei olisi saanut adoptioperhettä. Orpokodissa vietettyjen vuosien aikana perheen löytyminen olikin hänen suurin haaveensa.

Päätin itse jo kauan sitten, että jos joskus haluan omia lapsia, niin adoptio on vakavasti otettava vaihtoehto, vaikka siinä onkin sekä hyvät että huonot puolensa. Joka tapauksessa näitä adoptiolasten tarinoita on kiinnostavaa lukea. Kaikki eivät saa omaa taustaansa näin hyvin selville kuin Asha Miró ja osa ei taida edes haluta saada selvää, mutta oli kuitenkin mukava lukea vaihteeksi tällainen tarina, jossa oikeasti päästään tapaamaan biologisia sukulaisia.

Veera