Ursula K. Le Guin: Näkemisen lahja

Ursula Le Guin loistaa myös nuortenkirjojen kirjoittajana. Näkemisen lahja on erinomainen esimerkki tästä.

Kirja kertoo kahdesta nuoresta, Orrecista ja Grystä, jotka kasvavat ylämailla, jossa sukulinjoissa kulkee maagisia ja vaarallisia lahjoja. Kumpikaan nuorista ei kuitenkaan halua käyttää lahjaansa: Orrecin voima on niin vahva, että hän pelkää sen käyttämistä tuhoamiseen; Gry taas osaa kommunikoida eläinten kanssa, mutta ei halua käyttää taitoaan metsästäjien auttamiseen.

Tarinan elementit – vastuu, vanhempien odotusten täyttäminen, vallankäyttö – ovat tuttuja ja toimivia.

Le Guin on omalla maallaan, fantasiamaailmassa, jossa taikuus on juurtunut syvälle maahan. Nuortenkirjana Näkemisen lahja on oivallinen, mutta tarjoaa aikuisemmallekin lukijalle mukavan välipalan. Tarina jatkuu Sanan mahti -kirjassa, ja minua ainakin jäi kiinnostamaan, mitä Orrecille ja Grylle käy.

Alkuteos Gifts palkittiin PEN Center USA:n lastenkirjallisuuspalkinnolla.