Catherynne M. Valente: Tyttö joka purjehti Satumaan ympäri itse rakentamallaan laivalla

Tätä kirjaa suositeltiin yhtäkkiä monestakin suunnasta yhtä aikaa. Pakkohan se oli hankkia, kiitos suositusten, mielenkiintoisen kuvauksen ja Neil Gaimanin kehujen. Ei tarvinnut katua!

Syyskuu on 12-vuotias seikkailua kaipaava tyttö toisen maailmansodan aikaisesta Omahasta. Ei siis ihme, että Syyskuu lähtee ilomielin matkaan, kun Vihreä Tuuli tulee leopardinsa kanssa pyytämään Syyskuuta mukaansa Keijumaahan. Keijumaassa kaikki on mullin mallin, kiitos Keijumaata hallitsevan Markiisittaren. Mitäpä 12-vuotias tyttö tällaisessa tilanteessa voi tehdä, muuta kuin lähteä suurelle seikkailulle laittamaan asioita järjestykseen!

Kirja on huikea seikkailu ja Catherynne Valente, joka selvästi tuntee kansantarunsa läpikotaisin, marssittaa esiin huikean joukon mielenkiintoisia hahmoja. Paras niistä on Syyskuun uskollinen matkakumppani A–L, tietosanakirjamaisen viisas traakki, joka on itse asiassa vain puolitraakki, A–L:n isä kun oli kirjasto (A–L:n sisarukset ovat luonnollisesti nimeltään M–S ja T–Z).

Ihmemaa Ozia heijasteleva Tyttö joka purjehti Satumaan ympäri itse rakentamallaan laivalla on hauska ja viisas sekoitus viktoriaanista satua ja nykyaikaista tarinankerrontaa. Suosittelen lämpimästi kaikille fantasian, keijujen ja satumaailmoiden ystäville.

(Kirja ilmestyi suomeksi helmikuussa 2013. Tämä arvostelu perustuu englanninkieliseen laitokseen.)

1. Septemberin seikkailut ovat vielä kesken, mutta jo nyt voi sanoa, että kannatti ottaa todesta tämäkin vinkki.

2. Luin tämän lapsille iltasaduksi suomeksi. Käännös oli oikein toimiva ja tarina jaksoi kiinnostaa lapsiakin.

3. Olen kirjasarjan kova fani, ja ajattelin nyt kysäistä, että oletko tietoinen onko sarjaan tulossa kolmatta kirjaa Suomeksi?

4. Ida, asiaa kannattaa kysellä Gummerukselta. Edellisestä osasta on jo muutama vuosi, joten suhtaudun vähän epäilyksellä suomennosten jatkoon – sarjan toinen osa ei ehkä myynyt tarpeeksi.