Catherynne M. Valente: The Girl Who Soared Over Fairyland and Cut the Moon in Two

Satumaa-sarjan kolmannessa osassa Syyskuu päätyy kuuhun. Satumaan kuu on tietysti hieman toisenlainen paikka kuin omamme ja jännittäviä seikkailuja on luonnollisesti luvassa. Syyskuusta tulee lisensoitu rikollinen, mutta ei hätää – rikollisuus ei ole niin kamala asia, ja siihen liittyy myös näyttävä työasu.

Kuun ongelmana on jeti Ciderskin, joka tekee tuhojaan kuussa. Keijut nappasivat Ciderskinin toisen tassun, koska jeteillä on taikavoimia: he voivat muuttaa ajan kulkua. Jetin tassulla saa samat voimat itselleen. No, nyt Ciderskin, joka on ymmärrettävästi raivoissaan tassunsa menetyksestä, haluaa tulla kuun kuninkaaksi ja häätää kaikki kuun asukit pois. Syyskuu päätyy luonnollisesti sekaantumaan asioihin varsin perinpohjaisesti.

Seikkailujen ohessa The Girl Who Soared Over Fairyland and Cut the Moon in Two kertoo ajasta ja odottamisesta; siitä, miten asioiden saaminen ei ole aina yhtä tärkeää kuin niiden odottaminen. Kirja kertoo kohtaloista ja mahdollisista tulevaisuuksista, odotuksista ja kasvamisesta isommaksi. Syyskuu on kasvanut isommaksi ja ajattelee jo aikuistumista.

Aikaisempiin osiin ihastuneille tämäkin on varma ilo. Luin itse kirjaa hieman liian pitkällä aikavälillä, se kun oli bussimatkakirjanani, ja siksi se ei oikein vetänyt edellisten osien tapaan, itse juoni tuntui paikoin vähän väkinäiseltä paikasta toiseen matkustamiselta. Vaan eipä se juoni tässä kirjassa lopulta olennaista ole, vaan Catherynne M. Valenten luomat ihastuttavat päähenkilöt, nokkela kielenkäyttö ja tietty lämminhenkinen opettavaisuus.

1. Ainakin mainio nimi on kirjalla. Ja kieltämättä kuulostaa muutenkin mukavalta välipalalta.