Jess Harriton ja Maithy Vu (toim.): Good Night Stories for Rebel Girls : 100 Inspiring Young Changemakers

Good night stories for rebel girls

Joitakin vuosia sitten julkaistiin myös suomeksi kaksi ensimmäistä osaa suositusta kirjasarjasta Iltasatuja kapinallisille tytöille. Kirjasarja esittelee inspiroivia naisia, joiden elämä ja saavutukset ovat tavalla tai toisella olleet poikkeuksellisia. Iso osa kirjojen viehätystä on niiden upea toteutustapa: yksi aukeama sisältää aina yhden naisen tarinan – tai iltasadun jos nyt tarkkoja ollaan – ja toisella sivulla on vaihtuvan kuvittajan kuvitus. Tämä tekee jokaisesta kirjasta aina mukavan vaihtelevan ja persoonallisen.

Kirjasarjan uusin tulokas on lukemistani teoksista kenties kaikkein mielenkiintoisin. Kirjan formaatti on täsmälleen sama kuin aikaisemminkin, mutta tällä kertaa aiheena on nuoret naiset ja tytöt, jotka toimivat positiivisena esikuvana juuri nyt, tässä hetkessä. Tämä on kiinnostavaa kahdestakin syystä. Ensinnäkin jokaisella meillä se oma mediakuplamme, ja näin keski-ikäisenä on helposti aivan kujalla siitä, mitä nuorempi sukupolvi ylipäätään edes tekee tai mistä se on kiinnostunut. Toisekseen, kaikkihan me tiedämme, miten “nykynuoriso” on aina pilalla, joten on vaihteeksi hirveän mukavaa lukea nuoremmasta sukupolvesta positiiviseen sävyyn. Ehkäpä nuoremman sukupolven myötä tulevaisuus saattaa sittenkin olla positiivinen?

Kirjassa on joitakin itsestään selviä valintoja. Kyllä, täältä löytyy Greta Thunberg, Billie Eilish ja Taylor Swift, heidät jopa minäkin tunnen. Kiinnostavampia tapauksia on kuitenkin he joista en ollut kuullut. Otetaan vaikkapa amerikkalainen Amber Yang, joka on kehittänyt tietokoneohjelman ja perustanut yrityksen, joka varoittaa satelliitteja lähestyvästä avaruusromusta, brittiläinen Alma Deutscher, joka sävelsi ensimmäisen ooperansa Tuhkimo vain yhdeksän vuoden ikäisenä ja alankomaalainen Laura Dekker, joka on purjehtinut kaikkien aikojen nuorimpana yksin maailman ympäri. Kirjassa on oikeasti aika hämmästyttäviä saavutuksia. Onpa mukaan päässyt myös suomalainen Liina Heikkinen, joka voitti vuonna 2020 nuorten sarjan arvostetussa Wildlife Photographer of the Year -kilpailussa. Ylipäätään kirjaan on saatu mukavasti nuoria ympäri maailman, ja he myös edustavat hyvin monenlaista osaamista.

Kirjan lukeminen oli tällä kertaa normaalia hitaampaa, sillä käytin surutta hyödykseni Youtubea. Tällä ikäpolvella some on sen verran itsestäänselvyys, että melkein kaikilta löytyi haastatteluja ja muuta materiaalia, ja joissakin tapauksissa se myös syvensi itse lukukokemusta. Kirjasta esimerkiksi selvisi, että The Linda Lindas punkrock-bändi perustettiin antirasistiseksi vastalauseeksi, mutta Youtubesta selvisi, että tytöt myös soittavat oikeasti varsin hyvää musiikkia.

Voi siis sanoa, että kirja antaa sen mitä nimessään lupaa, tämä oli oikeasti inspiroivaa ja hyvän mielen luettavaa. Jos aikaisemmat osat innostivat niin tähänkin kannattaa ehdottomasti tarttua!

Esimerkkiaukeama kirjasta