Baba Lybeck: Habaa : iloa, liikettä, voimaa

Moni varmaan tuntee entuudestaan Baba Lybeckin maineen intohimoisena urheilijana, ja se on syynä myös hänen kirjansa Habaa syntyyn. Hän nimittäin kertoo kirjassaan joutuvansa kerta toisensa jälkeen vastaamaan kysymyksiin siitä, miten hän ehtii sovittamaan aktiivisen urheiluharrastuksensa muuhun elämään, ja pyrkii nyt vastaamaan kysymykseen kirjansa kautta.

Kuten saatatte arvata, olennaisinta liikunnan mahduttamisessa kiireiseen elämään on oma motivaatio. Baba toteaa että jos liikuntaan suhtautuu kuten hampaiden pesuun, ruokailuun ja muihin arkeen kuuluviin rutiineihin, on ajan löytäminen helppoa. Palkinnoksi ajan löytämisestä saa sitten energisemmän, iloisemman ja voimakkaamman olon, joka auttaa jaksamaan niin kotona kuin työssä.

Habaa -kirja on suunnattu niille, jotka haaveilevat aiempaa liikunnallisemmasta elämästä, mutta tarvitsevat apua toimeen tarttumisessa. Baba käsittelee kirjassa liikunnalliseen elämäntapaan liittyviä asioita yhdessä asiantuntijoiden kanssa, ja vaikka näkökulma on hänen omassa elämässään, kaikki vinkit on suunnattu yleiselle tasolle meistä kenen tahansa noudatettavaksi. Kirja onkin varsinainen motivaatio-opus, ja sen pyrkimyksenä on kaataa kaikki esteet sohvaperunasta aktiiviliikkujaksi muuttumiselle.

Itse huomasin lukiessani olevani monesta asiasta samaa mieltä Baban kanssa, mutta jo aktiivisesti liikkuvana en osaa sanoa, motivoiko se todella elämänmuutoksen tielle, ellei aiempaa liikuntataustaa ole. Jos aktiivisempi elämä on kuitenkin siintänyt haaveissasi, niin Habaa -kirjasta saat hyvän tietopaketin liikunnan aloittamiselle aina varusteista eri lajeihin ja ruokailuun. Erityisen hienoa on se, että kirjan näkökulma on kauttaaltaan järkevä. Hyvässä kunnossa ollakseen ei tarvitse ihmeellisiä ruokavalioita tai minuutintarkkoja treeniaikatauluja, vaan liikunta voi olla luonteva osa elämää ja arkea. Parasta kirjassa on kuitenkin kautta tekstin välittyvä rakkaus urheiluun ja siitä saatavaan hyvään oloon. Sen luulisi motivoivan jos minkä.

Salla P.

1. Kyllä se malli auttaa – itse katselin pitkään vierestä vaimon urheiluriippuvuutta ja 10v jälkeen se tarttui. Nyt lauantaina olisi ohjelmassa eka maraton… En olisi uskonut!

2. Vau, hieno juttu! Babahan kertoo kirjassaan, että urheilu on heillä koko perheen harrastus, ja varmasti säännöllisen liikuntaharrastuksen ylläpitäminen on helpompaa jos asioita voidaan tehdä yhdessä. Puolisot voivat ylläpitää toistensa motivaatiota, eikä urheiluun käytetty aika ole aina pois perheeltä.