Elina Nikulainen: Haluatko? : Pieni kirja suostumuksesta

Haluatko?

Suostumus on nyt tärkeä käsite, sillä Suomen rikoslaissa raiskauksena pidetään sukupuoliyhteyttä, johon henkilö ei osallistu vapaaehtoisesti. Vapaaehtoisuus on ilmaistava sanallisesti, käytöksellä tai muulla tavalla. Jostain syystä tämä muutos on aiheuttanut monissa (lähinnä) miehissä hämmästystä ja jopa tarvetta irvailulle kirjallisista suostumuslomakkeista. Selvästi suostumuksen käsitteen selventämiselle on tilausta.

Väkivallan vastaisen työn asiantuntija Elina Nikulainen on kirjoittanut asian auttamiseksi helppotajuisen kirjan, joka selittää, missä suostumuksessa on kyse. Kansi on sarjakuvatyyliin tehty ja sama meno jatkuu kansien välissä: sarjakuvamuotoisesta kirjasta ei sentään ole kyse, mutta esimerkit on kaiveltu Marvel-leffoista, Dr. Whosta ja muista tv-sarjoista ja elokuvista. Minulle Marvel-maailma on aika vieras, mutta asia tuli selväksi, joten kirja sopii muillekin kuin faneille.

Kirja kertoo, mistä suostumuksessa on kyse. Nikulaisen esittämä TATTI-konsepti on hyvä tiivistys. Suostumuksen on oltava:

• Takaisin vedettävää, eli mieli saa muuttua koska tahansa.
  • Annettu vapaaehtoisesti, eli ilman minkäänlaista painostusta.
  • Tietoon perustuvaa, eli on tiedettävä mihin suostuu ja mitä seurauksia on.
  • Tiettyä, eli suostumus on aina annettu tiettyä tarkoitusta varten.
  • Innostunutta, ei siis periksi antavaa tai epäröivästi myöntyvää.

Kun nämä kaikki kohdat toteutuvat, voi olla hyvillä mielin: mitä tahansa tehdäänkin, siihen on molempien suostumus ja kumpikin voi luottaa siihen, että toinen on tilanteessa omasta tahdostaan. Toisaalta jos edes yksi näistä kohdista ei toteudu, suostumus ei ole aitoa ja tilanteessa on jotain ongelmallista.

Lista voi sinänsä tuntua vaativalta, mutta jos seksistä pystyy kumppanin kanssa puhumaan avoimesti, se ei ole vaikea toteuttaa. Pohjimmiltaan suostumus ei vaadi kuin sen, että asioista sovitaan etukäteen, kumpikaan ei yritä venyttää tai ylittää toisen rajoja lupaa kysymättä ja molemmat ovat huomaavaisia, kuuntelevia ja hyväksyvät torjunnan. Oivallinen Emily Nagoski tiivistää suostumuksen näin: ”Jokainen on iloisesti tilanteessa ja vapaa poistumaan ilman ei-toivottuja seurauksia, eikä kenellekään aiheudu ei-toivottua kipua”.

Haluatko? on helppotajuinen kirja tärkeästä aiheesta. Aiheeseen perehtyneelle se ei välttämättä tarjoa mitään uutta, mutta julkista keskustelua internetin alalaidoissa katselleena on selvää, että aika paljon on ihmisiä, jotka eivät ihan ymmärrä, mistä suostumuksessa on kyse. Suosittelen tätä lämpimästi osaksi teini-ikäisten seksuaalikasvatusta, etenkin jos arvelee, että mediaviittaukset toimivat. Tämän kirjan luettuaan on jo paljon viisaampi.