Tapani Bagge ja Salla Savolainen: Hämeenlinnan Janne : Kuinka Jannesta tuli Jean Sibelius

Hämeenlinnan Janne

Jean Sibeliuksen juhlavuosi näkyy ja kuuluu. Erilaisia tapahtumia ja tilaisuuksia on pilvin pimein ja monet kaupungitkin haluavat saada osansa Sibeliuksen kunniasta.

Tapani Baggen kirjoittamassa ja Salla Savolaisen kuvittamassa lasten tietokuvakirjassa Hämeenlinnan Janne kerrotaan Sibeliuksen lapsuudesta ja nuoruudesta Hämeenlinnassa. Heti teoksen aloitussivulla on vanhan Hämeenlinnan kartta, johon on merkitty Sibeliuksen lapsuusvuosien tärkeimmät osoitteet, kuten asuinpaikat ja koulut.

Myöskin hämeenlinnalainen Bagge on kirjoittanut teoksen tekstit, jotka vaihtelevat fiktiivisestä kerronnasta faktalaatikoihin. Kertojaäänenä toimii lapsi-Sibelius, joka kommentoi välillä myös tulevaisuuden tapahtumia, kuten teoksia, joita hän tulee myöhemmin säveltämään. Pikku-Janne pistää tarinoihin välillä vähän omiaankin, mutta luulen, että osa vitseistä aukeaa lähinnä aikuisyleisölle. Joka sivulla on myös selvästi erotettuja laatikoita, jotka kertovat tietoa esimerkiksi tärkeistä henkilöistä ja erilaisista pianotyypeistä sekä avaavat aikalaishistoriaa. Fakta ja fiktio sekoittuvat toisiinsa, ja kokonaisuudessaan teoksesta muodostuu opettavainen ja mielenkiintoinen tietokirja.

Salla Savolaisen kuvitus on mainio ja tarjoaa yksityiskohtia katsottavaksi. Tyylillisesti se muistuttaa kovasti uusimpia Heinähattu ja Vilttitossu -kirjoja, mutta tämä ei liene mikään ongelma, kun laatu kuitenkin on tuttua ja taattua Savolaista. Erityisesti pidin pienistä puhekuplista, jotka näyttävät Hämeenlinnan monikielisyyden 1800-luvun lopussa.

Vaikka kirja kertoo Sibeliuksesta, se tutustuttaa lukijan samalla Hämeenlinnan kaupungin historiaan. Helsinki-Hämeenlinna -rautatie avattiin vain muutama vuosi ennen Sibeliuksen syntymää ja monet kirjassa esitellyistä paikoista ovat edelleen olemassa. Baggen ja Savolaisen teos jatkaa Tammen kaupunkikirjasarjaa, jonka ensimmäinen osa oli vuonna 2012 Helsingin juhlavuoden kunniaksi julkaistu Karo Hämäläisen kirjoittama ja niin ikään Salla Savolaisen kuvittama teos Hurraa Helsinki!

Heidi V.

Kieleen ja kirjallisuuteen intohimolla suhtautuva Heidi Viherjuuri asuu ja työskentelee tällä hetkellä Saksassa. Innostuu tulevaisuuden klassikoista ja novelleista ja pitää kielitajuaan yllä lukemalla uutta kotimaista proosaa. Kaikki vinkit »