Ismo Puhakka: Hei, hommiin!

Hei hommiin

Hei, hommiin! on lapsille suunnattu runokirja. Teema on sama koko kirjassa: kaikki runot kertovat erilaisista ammateista ja työnteosta. Mukana on viisitoista erilaista ihmistä, joista osa edustaa vähän harvinaisempia ammatteja. Tavallisten poliisin, kokin ja muiden vastaavien seassa on myös siis esimerkiksi ilmapallokauppias ja betonimylläri.

Vaikka takakansi määritteleekin kirjan lorukirjaksi, kutsuisin itse näitä silti runoiksi. Sanasta loru tulevat itselleni mieleen simppelit pikkulapsille suunnatut riimit ja nämä olivat jonkin verran kehittyneempiä. Tässä kokoelmassa olevat tekstit ovat vaihtelevia, teknisesti monipuolisempia kuin monet lasten runot ovat. Mukana on siis erilaisia rytmityksiä ja riimityksiä eivätkä kaikki runot ole sillä samalla kaavalla tehtyjä.

Lapsille suunnattua runoutta ei julkaista kovinkaan paljoa, varsinkaan hyvää sellaista. Tämä oli mielestäni laadukas kirja. Kuvitus ei uponnut kauhean hyvin omaan makuuni, mutta hyvien tekstien takia tähän kannattaa tutustua. Toivottavasti runokirjoja on tulossa Puhakalta lisääkin

Veera