Jukka Itkonen: Taikuri Into Kiemura

Kansi: Jukka Itkonen: Taikuri Into Kiemura

Kaupunki on pullollaan kiehtovia persoonia. Arppo Hormia on nuohooja: Talostanne heti poistan / tulipalon uhkan. / Kaavin kokoon kekäleet / noen sekä tuhkan. Palomies Ieso Ala-Vikkelälle käy hullusti kissanpelastusreissulla. Puhelinmyyjä G.S.M. Uivelon luureilla voi kuivata sukkansa ja harjata hampaansa, kylkiäisenä tulee avaruusraketti! Maailmaan / mahtuu mölyä. / Maailmaan / mahtuu pölyä. / Ja sinne pölyn sekaan / mahdun minäkin. tuumii lakaisukoneen kuljettaja Leevi Putkilo.

Taikuri Into Kiemura ja muita kaupunkilaisia on hauska runokirja lapsille ja lapsenmielisille. Jukka Itkosen runoja säestää Christel Rönnsin värikäs ja hauska kuvitus. Näistä lapset tykkäävät! Ja mikseivätpä aikuisetkin, sillä Itkosen riimittelyistä löytyy tarttumapintaa varttuneemmillekin. Hauskuuden ja nokkeluuden lisäksi joukossa on muutamia haaveellisempiakin runoja sekä hienovaraista yhteiskuntakritiikkiä esimerkiksi sisäministerin toimenkuvan selittämisessä sekä afrikkalaisen kioskimyyjän tarinassa.

Kaikkineen Taikuri Into Kiemura on antanut mukavia hetkiä perheellemme runojen parissa, ja antanee vastakin. Suosittelen.