Martta Kaukonen: Hengissä

Hengissä

Martta Kaukonen taitaa erinomaisesti psykologisen trillerin kerronnan. Olin koukussa jo Terapiassa-kirjasta.

Hengissä on niin hyvin kirjoitettu itsenäinen jatko-osa, ettei ollenkaan haittaa, jos ei ole lukenut ensimmäistä osaa. Päähenkilönä on edelleen Ira, joka tunnetaan “Terapia-Irana”. Edellisen kirjan tapahtumista on kulunut neljä vuotta. Ira on muuttanut isänsä luokse, vaikka voisi asua yksinkin. Kumpikaan ei oikein luota toisiinsa, vaan tarkkailee toisen tekemisiä ja olemisia. Isä Arto tarkkailee Iran syömisiä tai sitä, että syökö. Ira pelkää isänsä alkavan juomaan eli Ira tarkkailee juomisia, ettei vaan joisi. Kumpikin on saanut työpaikan Helsingin Aviisin rikostoimituksesta.

Terapeutti Clarissa ja pedofiilimiehensä Paskapää ovat saaneet tuomionsa. Vaikka on aikaa jo mennyt, menneisyys ei päästä irti, vaan aina jollain muotoa tulee vastaan yhtä sun toista. Rikosylikomisario Kerttu tutkii sarjamurhaajan tapausta. Mystinen sarjamurhaaja vain tappaa uhreja toisensa perään, mutta ei jää kiinni. Kertun tarina onkin melkoinen ja kun päästään loppuun, niin oho!

Lukija on välillä ihanasti ihan kujalla, kun ei ymmärrä mitä ihmettä tapahtuu, kuka on kukin ja eritoten, kuka se sarjamurhaaja on? Onko se Ira, joka niin hyvin kertoo kaiken. Martta Kaukonen osaa kuljettaa juonta niin notkean koukuttavasti, että siitä todella nauttii ja kun saa kirjan loppuun, on edelleen ihan kuutamolla, että mitä ihmettä oikein tapahtui?

Ahneuksissani kuuntelin kirjan kahteen kertaan ja vielä luinkin sieltä täältä ja ehkä vielä palaan tähän… Ehdottomasti suositeltava lukuelämys!