Lauri Timonen: Lähikuvassa Matti Pellonpää

Lähikuvassa Matti Pellonpää

Tämä kirja ei ole todellakaan varsinainen elämäkerta, vaan henkilökuva, monista osioista koottu kunnianosoitus Peltsille. Hakaniemen pikkukundista tuli arvostettu näyttelijä, elokuvan monitoimimies, tarpeen tullen muusikko ja bändäri sekä harvinaisen rauhallinen, mukavan boheemi herrahenkilö.

Teoksessa kirjoittaja käy läpi Pellonpään lapsuus- ja nuoruusvuodet, kuten toki pitääkin. Hakaniemi ja Kallion läheisyys antavat taustaa koko miehen elämälle ja työlle. Varsinainen kliimaksi on lopulta pääseminen Teatterikouluun, suoraan Kellaritetterin joukoista. Suurin osa kirjaa on koottu eri haastatteluista sekä elokuvien pohjalta.

Eniten tässä kirjassa keskitytään elokuviin, joissa Peltsi tekikin elämäntyönsä ja tuli ehkä tunnetuimmaksi. Jokaista elokuvaa käsitellään erikseen sillä hartaudella, empatialla ja asiantuntevasti kuin pitääkin. Myös kuvaussessioista on mukana hyviä anekdootteja. Elokuvastahan kirjoittaja tietää. Asia, joka itseäni häiritsee, on kirjoittajan nuoruus. Hän ei mielestäni selkeästi pysty analysoimaan sitä aikaa, jota elettiin 70-luvulla ja osin vielä 80-luvullakin. Ajan tuntoja, aatteita, lähtökohtia toiminnalle ja taiteelle. Tästä taas aiheutuu hiukan koomisiakin mielleyhtymiä, ainakin omaan ikäluokkaani kuuluville.

Kirja on kuitenkin hieno esitys mestarista, joka näytteli parhaiten kun ei näytellyt vaan oli oma itsensä, kuten niin usein Eliten kantapöydässäkin. Tätä kirjaa on odotettu jossakin muodossa jo pidempään. Kummallista, että asiaan tarttuminen kesti 15 vuotta! Ainut Pellonpäästä sekä hänen elämästään kirjoitettu kirja, jossa myös läheiset kertovat muistojaan ja tuntojaan Peltsistä sekä hänen elämästään. Elämästä, joka ei aina ollut sitä, miltä näytti. Hän eli näytelmää ja näytteli elämää, piti hovia erinäisissä ravintoloissa, koska vakituinen osoite oli välillä hiukan hakusessa…

Kirja ihmisestä, joka ei unohdu. Suosittelen jokaiselle elokuvat nähneelle, Peltsin tavanneelle, levyt kuunnelleelle ja muuten aiheeseen viehtyneille. Kunnianosoitus miehelle, joka ei niitä koskaan itse kaivannut!