Mari Strachan: Hiljaisuus soi H-mollissa

Odottamaton kuolema saa pienen walesilaisen kylän ihmiset enemmän tai vähemmän sekaisin. Salaisuuksia, jotka kaikki tietävät kaivetaan jälleen esille eikä kylä ole enää entisensä. Se mikä tekee kirjasta nuorten romaanin, on että kaikki tapahtumat kertoo 12-vuotias Gwenni-tyttö, joka haluaa selvittää kaiken, niin murhan kuin sukusalaisuudet.

Gwennin kertojaääni on parhaimpia ja aidoimpia lapsiääniä, joita kirjallisuudessa olen kohdannut. Jopa aikuinen löytää kirjasta tuttuja tuntemuksia ja tuntuu luontevalta samaistua Gwennien sielunelämään. Kokonaisuudessaan Hiljaisuus soi H-mollissa on surullinen lukukokemus, mutta kirjassa ei missään vaiheessa yritetä järkyttää härskiydellä tai hienostella juonenkäänteillä. Kirja on yksinkertaisesti todella aito, niin tapahtumien kulun kuin ihmisten osalta.

En menisi kuitenkaan suosittelemaan kirjaa aivan nuorille, kun koulussa on käyty perinnöllisyysoppi, on kirjaa turvallista lukea. Gwenni on 12-vuotias, uteliaisuudeltaan itseään vanhempi, mutta muutoin ikäisiään hieman lapsellisempi. Itse laittaisin tämän luettavaksi 5-6-luokkaisille tai viimeistään yläasteelle. Kaikille vanhemmille voin tätä myös lämpimästi suositella, kirjassa on samaa henkeä kuin Seitsemännen portaan enkelissä.

Ylistysten arvoinen esikoisteos, näitä kiitos lisää.

Paula