Ian Kershaw: Hitler

Kansi: Ian Kershaw: Hitler

En arvannut, mihin olin ryhtynyt lupautuessani arvostelemaan Ian Kershawin Hitler-teoksen. Postista tupsahti 954-sivuinen tiiliskivi, joka oli täynnä pienellä präntättyä nippelitietoa. Wikipedia tiesi kertoa, että tämä järkele on suomennettu alkuperäisteoksen lyhennetystä versiosta. Alkuperäisestä teoksesta on lyhennetty 650 sivua, mutten millään usko, että tavallinen kaduntallaaja jäisi mistään paitsi.

Teoksen johtotähtenä on pohtia, mikä sai Hitlerin nousemaan Saksan johtoon ja mistä hänen antisemitistiset ajatuksensa kumpusivat. Historiaa harrastaneelle ei tule yllätyksenä, että kaiken syynä oli Saksan kaoottinen tilanne tuohon aikaan. Itse sain uutta nippelitietoa Hitlerin nuoruudesta. Varsinkin aika, jonka hän vietti Wienissä taiteilijan elämää tavoitellen vaikutti varmastikin hänen luonteensa ja katkeruutensa kehittymiseen.

Tämä kirja ei ole mikään muutaman illan kevyt lukaisu. Tahkosin sitä useamman viikon lukiessani samalla jotain kevyempää. Kirja on ilahduttavan tarkkaan työstetty. Tosin odottaisin, että Sir Kershaw tekisi elämäntyöstään vielä vähintään puolet ohuemman populaarimman julkaisun.

Mari

Turussa asuva sudeettisavolainen Mari on kansatieteestä valmistunut miltei kaikkiruokainen bibliofiili. Kaikkein lähinnä sydäntä ovat elämänkerrat, sarjakuvat sekä spefi. Minua voi stalkata netissä oikealla nimelläni ja nimimerkin Seregi eri variaatioilla. Kaikki vinkit »