Tony Ross ja Jeanne Willis: Hupakko lepakko

Ylösalaisin roikkuva lepakko katsoo maailmaa aivan eri näkökulmasta kuin muut yleisempään tapaan maan pinnalla liikkuvat eläimet. Muiden on vaikea ymmärtää lepakon näkemystä siitä, mikä on ylhäällä ja mikä alhaalla, kun sen ajattelutapa on käänteinen. Pikkuhiljaa ne kuitenkin oppivat huomaamaan, että asioita voi ajatella eri tavoin.

Hupakko lepakko on tarinaltaan omalla tavallaan älykäs kuvakirja. Osa teksteistä on käännetty ylösalaisin ja niiden sisältö korostuu silloin eri tavoin kuin normaalisti. Jos sattuu olemaan tarvetta suvaitsevaisuutta ja toisten ymmärtämistä käsitteleville lastenkirjoille, tämä kirja sopii hyvin siihen tarkoitukseen. Toisaalta tämä sopii luettavaksi, vaikkei olisikaan tarvetta asennekasvatukselle, kirja on joka tapauksessa laadukas.

Kuvittaja Tony Rossilla on omanlaisensa hauska tyyli. Muistan lukeneeni hänen kuvittamiaan kirjoja jo lapsena ja pitäneeni piirrostyylistä jo silloin. Nyt tätä lepakkokirjaa lukiessa tuli mieleen, että Rossin tyylissä on jotain samaa kuin Roald Dahlin kirjojen kuvittajana tutuksi tulleissa Quentin Blaken kuvituksissa.

Veera