Lauri Hirvonen: Hupsutupsu perustaa orkesterin

Kansi: Lauri Hirvonen: Hupsutupsu perustaa orkesterin

Hupsutupsu perustaa orkesterin on kolmas pienestä Hupsutupsu-pupusta kertova kirja. Tässä kirjassa Hupsutupsu on saanut uuden pikkusisaruksen ja joutuu totuttelemaan siihen, että vauva vie paljon  isän ja äidin huomiota. Onneksi Hupsutupsu huomaa kuitenkin sattumalta, miten mukavia ääniä saa aikaan vaikkapa kilauttelemalla lusikalla lautasta ja alkaa etsiskellä kotoa myös muita soivia esineitä. Pian onkin aika perustaa orkesteri!

Orkesterissa ovat tietenkin mukana aiemmista kirjoista tutut pehmolelut Kauno ja Hirnu, ja uusi pikkusisaruskin osoittaa erinomaisia solistin kykyjä orkesteria ajatellen. Lopulta esitykseen saadaan mukaan koko perhe, ja mukavan yhteisen puuhastelun seurauksena uusi elämäntilannekin alkaa näyttää valoisammalta.

Hupsutupsu-kirjat ovat olleet 4-vuotiaan lapseni suosiossa, ja varsinkin ensimmäistä kirjoista, Hupsutupsun junamatkaa, luettiin vanhempien näkökulmasta jo hieman turhankin paljon. Uskoisin että näissä kirjoissa vetoaa lapsiin erityisesti mielikuvituksellisuus ja värikäs kuvitus. Uusin kirja antaa lisäksi paitsi hienon idean orkesterileikkeihin, käsittelee myös uuteen vauvaan sopeutumista ja koko perheen yhteisen puuhastelun tärkeyttä. Kirjoittaja on siis varsin hyvin kartalla lapsiperheiden elämästä, ja näyttääkin WSOY:n kertoman mukaan olevan kahden lapsen isä.

Salla P.