Sam McBratney: Arvaa kuinka paljon sinua rakastan

”Minä rakastan sinua niin paljon kuin täältä on matkaa kuuhun – JA TAKAISIN.”

Näin kuvaa Iso Pupu rakkauttaan Pikku Pupuun tässä ihastuttavassa muutamien vuosikymmenten takaisessa klassikkoteoksessa, jossa hurmaavat niin teksti kuin kuvituskin. Mielestäni ihan hyvin kuvattu, vaikka niinhän se on, että kuinkas sitä rakkautta kuvailemaan, varsinkaan tunnetuin paino- tai pituusmitoin.

Pikku Pupu on käymässä nukkumaan. Sitä ennen hän kuitenkin tahtoo kertoa Isolle Pupulle kuinka paljon tätä rakastaa. Niin hän tekeekin ja saa vastineeksi aimo määrän rakkautta niin ikään, vielä suurempaa rakkautta, sellaista maan ääriin kantavaa.

Arvaa kuinka paljon sinua rakastan on ajaton kirja oikeastaan ihan kaikille. Niin pienille kuin suurille, niin lapsille kuin aikuisille. Sen voisi antaa omalle Pikku Pupulleen tai omalle rakkaalleen, miksei kääriä vaikkapa hää- tai kihlalahjapakettiin. Eipä siis ihme, että tätä brittiläistä lastenkirjaa on myyty yli 28 miljoonaa kappaletta ja se on julkaistu 53 kielellä. Toki puput ovat menestyksensä myötä hyppineet kokonaisen kirjasarjan keskiöön sekä saaneet oman animaatiosarjankin, mutta nyt esiteltävä teos on se kaiken alkulähde.

Suosittelen! Aina voi puhua rakkaudesta – vaikka sen mittaaminen olisikin mahdotonta.