Marnie Willow: Ihmiskeho

Ihmiskeho on vallan mielenkiintoinen kapistus, joka tarjoaa enemmän kuin hyvät mahdollisuudet lähteä pinnanalaiselle tutkimusmatkalle. Vaikka me ihmiset näytämme kaikki enemmän ja vähemmän erilaisilta, kätkevät ulkokuoremme sisälleen hyvin samankaltaisen paketin luita, lihaksia ja elimiä. Näinpä ihmiskeho onkin oiva kohde, jonka ympärille rakentaa informatiivinen luukkukirja.

Kirjan viisi aukeamaa keskittyvät jokainen omaan teemaansa: ihmiskehoon, seisomiseen ja liikkeeseen, syömiseen ja ruoansulatukseen, elossa pysymiseen sekä ajatteluun ja aistimuksiin. Tutkiskellaan esimerkiksi lihaksia ja luurankoa, käydään läpi ruoan matka suusta aina paksusuoleen saakka ja mietiskellään ilmassa esiintyvän hapen elintärkeää roolia ihmisen elossa pysymisen kannalta. Lisäksi läpikäydään viisi aistiamme.

Koska nyt puhutaan lastenkirjasta, on kirjan tarjoilema tieto tietysti melko pitkälti yksinkertaistettua ja pohjautuu lähinnä kuvitukselle. Kyllä tästä kuitenkin mukavasti informaatiota irtoaa ja myös itseni kaltainen ei niin asiaan perehtynyt aikuinen oppii niin ikään uutta tätä selaillessaan. Kovin pienelle lukijalle tätä ei välttämättä kannata vielä tarjoilla, mutta hiukan isommat pääsevät tätä lukiessaan varmasti mielenkiintoiselle tutkimusmatkalle.

Kaisa Sutela on kirjamaailmaan työelämässään eksynyt – ja uppoutunut – teologi. Hän rakastaa kirjoja ja on kirjallisuuden lajien suhteen melko kaikkiruokainen, mutta viihtyy silti parhaiten laatukirjallisuuden parissa. Myös lastenkirjat ovat lähellä sydäntä. Kaisa harrastaa ruoanlaittoa ja sitä myöten Tunnelmallisia makuja -blogin pitämistä. Kaikki vinkit »