Maggie Stiefvater: Ikuisuus

Ikuisuus on Maggie Stiefvaterin ihmissusitrilogian päätösosa, joka jatkaa tarinaa jo valmiiksi jännittävistä lähtökohdista. Samin ja Gracen tarina on jälleen murroskohdassa, kun Grace viettää yhä suuremman osan ajastaan sutena ja Sam puolestaan yrittää totutella tavalliseen ihmiselämään. Lisäksi Sam joutuu tahtomattaan pohtimaan susi-kasvatusisänsä motiiveja saadessaan uutta tietoa menneisyydestä.

Myös Isabel ja Cole taiteilevat keskinäisen suhteensa ja menneisyyden haamujensa välimaastossa, samalla kun Cole yrittää kuumeisesti ratkaista ihmissusien arvoituksen ennen kuin on liian myöhäistä. Kun metsästä löytyy kuollut tyttö, räjähtävät tapahtumat vauhtiin, sillä Mercy Fallsin kylässä julistetaan sota susia vastaan. Ehtiikö Sam ystävineen saada sudet pois metsästä ennen kuin ne lahdataan? Miten käy Gracen, joka ei voisi olla sudeksi muuttuneena huonompaan aikaan?

Ikuisuus on ansiokas päätös Väristys-trilogialle, mikä oli suuri helpotus, sillä kyseessä on yksi lempinuortenkirjasarjoistani. Uppouduinkin kirjan maailmaan huomaamattani moneksi tunniksi, minkä seurauksena ovat paitsi vähäiseksi jääneet yöunet myös erittäin koskettava lukukokemus. Kirjaa ei kerta kaikkiaan malttanut laskea käsistään ennen kuin sai selville miten tarina päättyy.

Kerta toisensa jälkeen Maggie Stiefvater lumoaa minut kirjojensa surullisenkauniilla maailmalla, joka traagisista tapahtumista huolimatta onnistuu silti olemaan  jollakin tavalla kaunis. Vaikka kukaan kirjan päähenkilöistä ei ole elänyt suoranaisesti helppoa elämää, ei yleistunnelma ole silti masentava, vaan lukija haluaa uskoa parempaan huomiseen. Maggie Stiefvater kirjoittaa kaunista kieltä, jossa vähillä sanoilla ilmaistaan äärimmäisen paljon.

Suosittelen sarjaa myös aikuisille, sillä siinä käsitellyt teemat antavat paljon aikuislukijallekin. Lukijan ei myöskään tarvitse olla ennestään fantasian ystävä — kirjat ovat nimittäin fantasiaelementeistä huolimatta todella realistisia.

Salla P.