Abigail Gibbs: Illallinen vampyyrin kanssa

Illallinen vampyyrin kanssa

Moni nuori kirjailija aloittaa nykyään uransa netissä, ja Abigail Gibbs on yksi heistä. Hänen romaaninsa Illalllinen vampyyrin kanssa on alunperin julkaistu netissa pala palalta, ja huiman suosion myötä se päätyi myös julkaistuksi kirjaksi.

Tarinan sankaritar on 17-vuotias Violet Lee, joka onnettomuudekseen päätyy todistamaan vampyyrien tekemää öistä joukkomurhaa. Jostakin kumman syystä vampyyrit eivät kuitenkaan tapa häntä, vaan sieppaavat hänet mukaansa. Syykin tähän aluksi hieman epäuskottavaan juonenkäänteeseen selviää myöhemmin, joten lukijan ei vielä tässä vaiheessa kannata hermostua. Vampyyrien maailmassa riittää sulateltavaa yliluonnollisesta maailmasta täysin tietämättömänä eläneelle Violetille, eikä vakaumuksellisen kasvissyöjän ole helppoa sopeutua vampyyrien ruokailutottumuksiinkaan.

Vähitellen käy selväksi, ettei Violetin rooliksi jää ainoastaan vampyyrien ihmislemmikkinä toimiminen, sillä kohtalo on määrännyt hänelle toisenlaisen tien. Lisäksi Violet on tahtomattaan keskeinen osa vampyyrien ja ihmisten välistä rauhan tasapainoa, sillä Violetin isä on paitsi ministeri myös kiihkeä vampyyrien vastustaja, jonka toimet saattavat Violetinkin hengenvaaraan. Hengenvaarassa Violet on toki muutenkin, sillä joku tuntuu haluavan hänet hengiltä varsin päättäväisesti.

Illallinen vampyyrin kanssa on sujuva ja viihdyttävä vampyyritarina, ja aion varmasti lukea sarjan toisenkin osan. Tarinan pituudessa olisi tosin mielestäni ollut vielä karsimisen varaakin, sillä kirjan keskivaiheille jäi hieman turhaltakin tuntuvia jaksoja. Nuortenkirjoille tyypillisten moraalinsa kanssa painivien vampyyrien jälkeen oli kuitenkin mukava lukea välillä vähän verenhimoisemmistakin tapauksista, vaikkei tätäkään kirjaa kovin hurjaksi voi kutsua. Myös Violet oli mukavan itsenäinen sankaritar, joskin välillä hieman naiivi ja lapsellinen. Se tosin teini-iän juuri ohittaneelle sankarittarelle sallittakoon. Kyllä tämä kirja Twilightit moraalisaarnoineen päihittää, vaikkei ainakaan omalla kohdallani mitenkään erityisen mieleenpainuva ollutkaan.

Suosittelen siis vampyyrien ja muiden yliluonnollisten hahmojen ystäville.

Salla P.