Pentti Haanpää: Ilmeitä isänmaan kasvoilla

Pentti Haanpään elämäkerran rinnalla on ilmestynyt alkuperäisessä, Haanpään haluamassa muodossa tämä novellikokoelma. Mukana on 23 novellia, joista yhtä, ”Herra tohtori, kirkko ja porvarin jäniskoira”, ei ole koskaan julkaistu yhdessäkään Haanpään kirjassa. Tietokirjailija Matti Salminen teki löydön Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran kirjallisuusarkistosta kerätessään lähdeaineistoa elämäkertaa varten. Haanpää itse oli vuonna 1933 laatinut novellikokoelman sisällysluettelon ja varmentanut sen allekirjoituksellaan.

Novelleissa on edelleen outoa tuoreutta, vaikka ne on kirjoitettu 1930-luvulla. Ilmaisu on harkittua, sopivan lyhyttä eikä turhia jaaritella tai aleta selitellä. Asiat ovat siten kuin ne ovat, joskus niitä tosin väkisin yritetään muuttaa. Herrat ja maalikylillä elijät eivät aina ymmärrä kansan elämää eivätkä mielipiteitä, joten oikeus on välillä otettava omiinkin käsiin. Sarkasmi puraisee useammankin kerran näissä novelleissa. Omia suosikkejani ovat ”Työvoimantuotannon rationalisoiminen” sekä ainakin ”Isänmaallisuuden ilmenemismuodot”, jotka voisivat hyvinkin olla kirjoitettu vaikka tänä päivänä… ainakin aiheidensa puolesta. Erinomaisia tarinoita kuitenkin kaikki.

Kokoelma on ehdoton helmi ja näinä aikoina lukija kokee osan tarinoista jopa hyvinkin läheisiksi. Suuri osa näistä on kirjoitettu lamavuosina tai sivuaa niitä; suomalainen tavallinen eläjä on ahdingossa tavalla tahi toisella. Milloin on pakko keplotella aina viimeiseen asti, toisinaan ehkä riittää vähempikin. Tarinat ovat ironisen koskettavia, osassa on myös reilua poliittista satiiria.

Ahdas poliittinen ilmapiiri ja Haanpään aikaisemmat näytöt omasta tyylistään sekä varsin kärjekkäistäkin mielipiteistään johtivat kirjailijan kannalta kehnoon tulokseen. Ei ihme, että Haanpää oli tuolloin julkaisupaitsiossa. Tämä kokoelma juuri tällaisena julkaistaan todellakin ensimmäistä kertaa vasta nyt – mikä sinänsä on jo suuri häpeä!

Mikäli et ole tutustunut Pentti Haanpään tuotantoon aikaisemmin, tästä on hyvä vaikka aloittaa. Suosittelen nauttimaan annoksen vaikka päivittäin, yhteen menoon hotkaistuna tämä voi joillekin olla hieman liiankin tuhti lukupaketti aiheuttaen täten jopa sanallista ummetusta tahi vastakkaista toimintoa.

Alennuskoodilla Kirjavinkit30 saat 30 päivän ilmaisen kokeilun!