Carlo M. Cipolla: Inhimillisen typeryyden peruslait – Lyhyt oppimäärä

Typeryyden kolmannen peruslauseen mukaan typerys on henkilö, joka tuottaa toiminnallaan vahinkoa sekä itselleen että muille. Carlo M. Cipolla on havainnut, että teimme me mitä hyvänsä, emme me voi mitään meitä ympäröiville typeryksille. Hän on analysoinut ilmiötä ja huomannut, että inhimilliseen typeryyteen pätee muutama peruslaki. Lait ovat melko masentavia, mutta edes jotenkin asiaa selittäviä. Ensinnäkin arvioimme meitä ympäröivien typerysten määrän aina alakanttiin, vaikka heidän suhteellinen osuutensa kaikissa väestöryhmissä on vakio.

Cipolla jakaa ihmiset heidän toimintansa seurauksien mukaan neljään perusryhmään. Avuttomat tuottavat toiminnallaan hyötyä muille ja vahinkoa itselleen, roistot taas hyötyvät itse muiden kärsiessä. Älykkäät toimivat kaikkien parhaaksi, mutta typerykset tekevät hallaa paitsi itselleen myös muille. Ja juuri tällainen kaiken arkijärjen vastainen toiminta on vaikeaa torjua, koska se ei tottele mitään selkeää logiikkaa.

Inhimillisen typeryyden peruslait – Lyhyt oppimäärä on nopeasti luettu älykkään satiirinen pamfletti, jossa on kuitenkin asiaa. Kirja ei ole mitenkään pahantahtoinen – ennemminkin kyse on nokkelasta (pseudo?-)sosiotieteellisestä analyysistä. Se ilmestyi ensi kerran tuntemattoman kustantajan painamana englanniksi jo 40 vuotta sitten, mutta tekijä oli haluton antamaan teosta käännettäväksi millekään kielelle, ei edes kotikielelleen italiaksi. Nyt meillä on viimein käsissämme tämä kulttiklassikko, jota kyllä voi suositella meille kaikille älykkäille ihmisille.