Leena Lehtolainen, Elina Paasonen ja Kaisa Viitanen: Jään lumo

Leena Lehtolainen on tietenkin kaikille tuttu dekkarikirjailijana, mutta lisäksi hän on ollut koko ikänsä vannoutunut taitoluistelufani. Kaisa Viitanen on puolestaan taitoluisteluun erikoistunut toimittaja ja Elina Paasonen merkittävä taitoluistelun valokuvaaja. Jään lumo on rakkaudenosoitus tälle kauniille ja vaativalle lajille, se on mielenkiintoinen paketti asiantuntevaa tekstiä ja henkeäsalpaavan kauniita kuvia. Teos on eräänlainen jatko samojen kirjoittajien vuonna 2010 ilmestyneelle Taitoluistelun lumo -kirjalle, joka valittiin aikanaan Vuoden urheilukirjaksi.

Kirjan perustana ovat lukuisat yksin- ja pariluistelijoiden sekä jäätanssijoiden haastattelut, ja mukana onkin hyvin nimekästä joukkoa: Mao Asada, Miki Ando, Javier Fernández, Eric Radford, Adam Rippon ja tietysti kotimaiset tähdet Laura Lepistö ja Kiira Korpi. Teos rakentuu näiden haastatteluiden kautta taitoluistelun ja kaiken huippu-urheilun ajattomiin teemoihin – kipu, paine, oikeus, voima, ja lopulta sitten myös lumo.

Jään lumo ei siis ole mikään tekniikkateos, jossa selostettaisiin kaavioiden kanssa axelin ja lutzin eroja, vaan paljon yleisempi kunnianosoitus taitoluistelulle. Se on kirjoitettu pieteetillä ja arvostuksella, joskus ehkä vähän liiankin ylätyylisesti, mutta hyvin siitä kuitenkin käyvät ilmi veri, hiki ja kyyneleet, kaikki se valtava panostus, minkä huippu-urheilu vaatii. Luistelijoiden lisäksi käväistään lyhyesti myös valmentajien ja tuomarien maailmassa, jotta kuva olisi täydellinen.

Häpeäkseni täytyy tunnustaa, että vaikka itsekin olen perin innostunut taitoluistelusta, en ole juurikaan tutustunut suomalaiseen Taitoluistelu-lehteen enkä näin ollen tiedä, minkälaisella kynänjäljellä Kaisa Viitanen kirjoittaa, mutta Leena Lehtolaisen omaleimainen ääni minusta kyllä kuuluu kirjassa. Ja entä sitten kuvat! Niihin on kiteytynyt merkillisellä tavalla juuri se lumo, joka kirjan nimestä ja itse tekstistä välittyy, jokin salaperäinen hetki, joka tekee taitoluistelusta ehkä kauneimman urheilulajin maailmassa.