Scott Phillips: Jäätävää satoa

On jouluaatto ja sataa lunta. Eräs asianajaja kiertelee kaupungin hämäriä kapakoita ja strippariluolia — hänellä on 9,5 tuntia aikaa häipyä kaupungista. Hän on kavaltanut työnantajaltaan rahaa, paljon rahaa ja kotikaupunki on pakko jättää. Matkaan tulee kuitenkin lukuisia omituisia mutkia eikä herkeämättä lisääntyvä lumisade ainakaan paranna tilannetta. Parhaat niin kutsutut ystävätkin tuntuvat joko kaikkoavan lunta tai olevan muuten vain kadoksissa juuri tarvittaessa. Suurta osaa kirjassa esittävät myös asianajajan kengät!

Ironinen jännäri, jossa käytetään myös hyväksi kovaksikeitetyn rikoskirjallisuuden parhaita perinteitä. Tosin tässäkin on mukana myös sitä jotakin, joka sai minut lukemaan tämän, tunnetta, ajatuksia ja omalaatuisia yhteensattumia.

Tässä jälleen toimintaa, vauhtia ja vaarallisia tilanteita jännäreiden kavereille — mukana myös muuta ajankuvaa viehättävän rähjäiseltä 1970-luvulta. Suosittelen näistä kaikista pitäville, ei kuitenkaan mikään kertakäyttöromaani tämäkään eli lajityyppinsä laatutavaraa!