Tord Nygren ja Karin Nyman: Jag kan laga alla bilar

Kirja kertoo Kalle-nimisestä pikkupojasta, joka osaa korjata kaikkien autojen pikkuviat. Kalle kuljeskelee ympäri kaupunkia ja törmää moniin aikuisiin, jotka eivät itse saa korjattua autoissaan olevia pieniä ongelmia. Hän saa hoidettua kaikken ongelmat.

Tavalliseen ihmismaailmaan sijoittuvan kirjan pitäisi mielestäni olla realistinen, mutta tämä ei sitä ollut ainakaan aikuisen näkökulmasta. En oikein usko, että joku ihan tavallinen pikkupoika osaisi tehdä niitä pieniäkään korjauksia autoihin, siis vaihtaa renkaita, oikoa peltiä jne. Tosin pelkkä pikkuvikojen korjaaminen on uskottavampaa, kuin jos Kalle olisi ollut täydellinen autonasentaja jo lapsena. Lisäksi ihmettelin sitä, että miten osaamattomia aikuisia kaupungissa asuu. Eivät kaikki tietenkään osaa kaikkea autojensa suhteen, mutta luulisi, että normaali ihminen esimerkiksi tarkistaisi bensan määrän ajoissa eikä töihin lähtiessä ihmettelisi, että miksei auto käynnisty.

Luulen, että kirja on kuitenkin uskottavampi, jos sitä lukee joku kohderyhmään kuuluva eli alle kouluikäinen poika. Pieniä poikia kuitenkin kiinnostaa autot eikä lapset takerru samanlaisiin yksityiskohtiin kuin aikuiset. Kirjan kuvat olivat suhteellisen yksinkertaisia ja realistisia sekä sopivat kirjaan hyvin.