Antti Nikunen: Autokirja

Graafikko Antti Nikusen kummallisen näköinen lapsikaksikko Urho ja Onna on ilahduttanut meitä jo kolmen kirjan verran. Tällä kertaa Urho ja Onna tutkivat.

Aiemmin nuoremmille, kuta kuinkin taaperoikäisille, suunnatut Urho ja Onna -kirjat ovat tässä tutkimusteoksessa ottaneet loikan hieman vanhempia lukijoita kohti. Samalla Urho ja Onna ovat siirtyneet enemmänkin statistin rooliin, kun parrasvalo on käännetty kirjan nimen mukaisesti autoihin. Niitä tutkitaan lattiasta kattoon, keulasta perään, osa ja ominaisuus kerrallaan. Lisäksi mietitään autojen tulevaisuutta, joitakin liikennesääntöjä ja autossa käyttäytymistä.

Ajokortittomana ja muutenkin sangen pienellä autoinnostuksella varustettuna ihmisenä en suoraan sanottuna oikeammin kiinnostunut kirjasta. Pian kolmevuotias lukukumppanini sen sijaan innostui jo pelkästä kannesta siinä määrin paljon, että uskon meillä pian osattavan auton osat unissaankin ulkoa. Nämä pienet ovat kyllä uskomattomia innostuttuaan.

Kuten aiempien teosten kohdalla olen tuonut julki, omaan silmääni Urho ja Onna näyttävät lähinnä hiukan ihmeellisiltä, sellaisilta totuttelua vaativilta. Lapsille hahmojen yksinkertaisuus kuitenkin toimii mainiosti. Nikusen pelkistetty tyyli sopii hienosti myös tähän autotematiikkaan tehden aiheesta helposti lähestyttävän ja lapsiystävällisen.

Kyllä suositan, yhdessä lukukumppanini kera.