Kira Hurme: Pyyhittävä valppain mielin : liikennepuuhaa lapsille

Valppain mielin -tehtäväkirjan parissa päästään harjoittelemaan tärkeitä asioita; liikennesääntöjä ja erityisesti sitä, kuinka liikenteessä on käyttäydyttävä turvallisuuden säilyttääkseen. Kirjan tehtävissä tutustutaan liikennemerkkeihin, erilaisiin menopeleihin sekä perehdytään turvallisuustekijöihin, kuten heijastimiin. Lisäksi tarkastellaan karttoja, etsitään turvallisia reittejä ja ratkotaan muutamia kirjaintehtäviä ja hiukan piirrelläänkin.

Kuten olen jo aiemmin tuonut ilmi, pidän Oppi ja ilo -sarjaa laadukkaana sekä ilmeisen kekseliäänä. Nämä pyyhittävällä tussilla täytettävät tehtäväkirjat tarjoavat erityislaatuisen mahdollisuuden täyttää kirjaa yhä uudestaan ja uudestaan ja näin ollen niiden käyttöikäkin on selvästi tavanomaista puuhakirjaa pidempi.

Kiva kirja, tärkeä aihe. Parhaiten tätä voisi suositella eskarilaisille sekä pienille koululaisille, jotka lähtevät ensi kertaa liikkumaan liikenteeseen ihan itsekseen. Nämä tehtävät synnyttävät varmasti kiinnostuksen liikenneturvallisuutta kohtaan.