Sarah Blake: Jos saat tämän kirjeen

Jos saat tämän kirjeen kertoo kolmesta naisesta toisen maailmansodan aikana. Iris James työskentelee Yhdysvalloissa pikkukaupungin postinhoitajana. Samassa kaupungissa asuu Emma Fitch, joka odottaa kirjeitä Lontooseen auttamaan lähteneeltä lääkäri-mieheltään. Radiotoimittaja Frankie Bard on kirjeenvaihtajana Lontoossa. Kaikkiin kolmeen sota vaikuttaa eri tavoin.

Toinen maailmansota on kiinnostanut minua jossain määrin jo vuosikausia. Olen ollut aina kiinnostuneempi siviilien kokemuksista kuin varsinaisista sotatoimista. Jos saat tämän kirjeen tarjosi useamman näkökulman aiheeseen. Samalla oli myös mahdollisuus pohtia kirjan henkilöiden kanssa sitä, mitä kaikkea ihmisillä on oikeus tietää mistäkin asiasta ja voiko jotakin jättää kertomatta. Itse olisin ehkä päätynyt eri lopputulokseen kuin päähenkilöt.

Vaikka kyseessä onkin historiallinen romaani, tyyliltään tämä on melko viihteellinen, eikä mikään faktoja ja sotatapahtumien kronologiaa tiukasti seuraava kirja. Juoni tempasi mukaansa ja kiinnostus pysyi yllä koko ajan. Tämä on alkuvuoden ulkomaisista uutuuskirjoista ollut sieltä parhaasta päästä.