Ismo Loivamaa (toim.): Jos sul lysti on : Suomen lasten leikkirunot

Ismo Loivamaan toimittama Jos sul lysti on : Suomen lasten leikkirunot vaikuttaa ensivilkaisulla ihanalta lahjakirjalta perinteisin leikkirunoin ja Rudolf Koivun satumaisen kauniin kuvituksin. Itse kirja tuottaa kuitenkin hienoisen pettymyksen: perinteisten kansanrunojen ja omasta lapsuudesta tuttujen lorujen lisäksi se sisältää uudempiakin riimittelyjä, monet lauluina tuttuja.

Sisältö on hyvinkin epätasainen ja järjestelemättömän oloinen ja ainakin takakannen kuvaus nostalgisesta lukukokemuksesta on harhaanjohtava. Rudolf Koivun kuvitukseen olisi sointunut paremmin jokin muu kuin sivun 6 ”Ufo ajoi hiekkarataa”, eikä sivun 25 ”Trampoliini” myöskään kuvaa kovinkaan perinteistä ilmiötä.

Takakannen odotusten lataamana olisi kaivannut Pegasoksen tyylistä opusta tai vaikkapa kansanrunoja muutamana toisintona. Kaikki värssyt eivät ole myöskään kovin onnistuneita. Toisaalta ne perinteiset kestävät taas monta lukukokemusta monen sukupolven ajan, niin myös tässä teoksessa.

Joni

Vuodesta 2007 Kirjavinkkeihin kirjoittanut Joni Sundström lukee monipuolisesti. Intohimoinen luonnon tutkiminen ja retkeily ovat elämäntapoja, joten luontokirjat kiinnostavat erityisesti. Kotisivut: Kaikki vinkit »