Essi Wuorela (toim.): Suomen lasten laulukirja

Jänöjussin mäenlasku, Nalle Puhin sadelaulu, Pikku-Matin auto, Magdaleena… Ainakin oma lapsuuteni oli täynnä lauluja ja lallatuksia. Muiden muassa lauluyhtye Rajattomasta tuttu musiikkiammattilainen Essi Wuorela on tarttunut isoon haasteeseen ja koonnut yksien kansien sisään suuren määrän lastenlauluja klassikoista uusiin tuttavuuksiin. Tuloksena on Suomen lasten laulukirja.

Suuret toivelaulukirjat mieleentuova lastenlaulukirja on koottu taitavasti ja sen valikoima on kiitettävän kattava. Sen sivuilta löytyy usean sukupolven lastenlauluja C.M. Bellmannin ja Georg Malmstenin vanhoista klassikoista aina Hevisaurukseen ja Palefaceen. Mukana on myös muutamia kokonaan uusia lauluja. Lähes kaikista lauluista on sointumerkinnöin varustettu pianosovitus. Sovitukset ovat Olli Heikkilän käsialaa. Kirjaa höystää Matti Pikkujämsän erinomainen värikäs kuvitus. Koska kyse on lastenlauluista, ovat myös nuotit helposti lähestyttäviä — vaikkapa mukavaa harjoitusmateriaalia aloitteleville pikkumuusikoille!

Suomen lasten laulukirja on laadukas kokoelma lastenlauluja, josta riittää riemua koko perheelle pitkäksi ajaksi. Kirjan kanssa samaan aikaan on ilmestynyt myös lauluyhtye Rajattoman uusi Suomen lasten lauluja -levy, joka sisältää tämän kirjan kappaleita lauluyhtyeelle sovitettuna. Meidän perheessämme sekä kirja että levy kuluvat hyvin ahkerassa käytössä, ja kyllä niitä kelpaa vinkata muillekin!